Článek
Škoda, Volkswagen a Toyota. U těchto tří továrních značek najdete nejvíce modelů aut, která za prvních pět let provozu nejméně ztrácejí na ceně. Na opačném konci tohoto žebříčku jsou modely značek automobilů Citroën, Peugeot nebo Renault. Vyplývá to z aktuálních dat inovační laboratoře AuresLab, která dlouhodobě monitoruje vývoj cen automobilů na českém trhu.
AuresLab rozdělil 16 tisíc zkoumaných automobilů do kategorií podle velikosti. V kategorii malých vozů si po pěti letech provozu nejlépe drží cenu Škoda Fabia následovaná koncernovým konkurentem Volkswagenem Polo a Toyotou Yaris. U těchto modelů automobilů klesne hodnota po prvních pěti letech provozu nejméně. Záleží ale samozřejmě na tom, jak se s autem nakládá. Za nehavarovanou a pravidelně servisovanou Fabii s nízkým nájezdem po prvním soukromém majiteli může prodávající požadovat i o několik desítek tisíc korun více než za stejný model intenzivně používaný například ve stavební firmě.
Z analyzovaných tržních dat dále vyplynulo, že v kategorii malých vozů si po prvních pěti letech provozu nejhůře drží cenu Citroën C3, Hyundai i20 a Kia Rio. Majitelé těchto modelů si při prodeji odepsali v relativních číslech nejvíce. Zajímavý je také pohled na vývoj cen ročních vozů. Po prvním roce provozu nebo přibližně 20 tisících ujetých kilometrů nejrychleji ztrácejí na hodnotě stylová auta, jako jsou Fiat 500, Citroën DS3 a Mini Cooper.
Nejpoužívanější tuzemská kategorie – rodinné vozy střední třídy – má také své „držáky“. „Nejnižší procentní pokles ceny po pěti letech provozu mají v této kategorii vozy Škoda Octavia, Volkswagen Passat a Toyota Verso. Naopak nejhůře si drží cenu Peugeot 308, Renault Scénic a Chevrolet Orlando,“ uvedl Stanislav Gálik z AuresLabu. S výrazným poklesem ceny po prvním roce provozu musejí počítat také majitelé rodinných vozů Hyundai i40, Peugeot 508 a Opel Insignia.
Top „držáky“ mezi auty podle značek a kategorií
KATEGORIE MALÁ AUTA
• 3 značky automobilů s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Fiat 500, DS3, Mini
• 3 značky automobilů s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Škoda Fabia, Dacia Sandero, Toyota Yaris
• 3 značky automobilů s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Citroën C3, Hyundai i20, Kia Rio
• 3 značky automobilů s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Toyota Yaris
KATEGORIE RODINNÉ VOZY
• 3 značky automobilů s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Hyundai i40, Peugeot 508, Opel Insignia
• 3 značky automobilů s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Dacia Lodgy, Volkswagen Golf, Škoda Octavia
• 3 značky automobilů s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Peugeot 308, Renault Scénic, Chevrolet Orlando
• 3 značky automobilů s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Škoda Octavia, Volkswagen Passat, Toyota Verso
KATEGORIE SUV A CROSSOVERY
• 3 značky automobilů s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Nissan X-Trail, Ford Kuga, Mitsubishi ASX
• 3 značky automobilů s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Dacia Duster, Škoda Kodiaq, Toyota C-HR
• 3 značky automobilů s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Chevrolet Captiva, Mazda CX-7, Jeep Compass
• 3 značky automobilů s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Dacia Duster, Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan
Zdroj: AuresLab
U českých řidičů získávají stále více na oblibě vozidla typu SUV. Jen za první dva měsíce letošního roku bylo podle statistiky Svazu dovozců automobilů přibližně každé třetí zaregistrované nové vozidlo typu SUV nebo terénní.
Největšími „držáky“ mezi pětiletými vozy jsou Dacia Duster, Škoda Yeti a Volkswagen Tiguan. Naopak největší procentní rozdíl mezi cenou nového a ojetého vozu mají po pěti letech provozu Chevrolet Captiva, Mazda CX-7 a Jeep Compass. Kdo uvažuje o nákupu modelů Nissan X-Trail, Ford Kuga nebo Mitsubishi ASX, tomu se vyplatí poohlédnout se po ročních vozech. U těchto SUV totiž klesá cena v prvním roce nejrychleji.
Inovační laboratoř AuresLab patří do stejného holdingu jako AAA Auto Praha nebo Mototechna. Zastřešuje pro největší síť autobazarů v Česku inovační projekty.