Článek
Koronavirová krize zatáhla české nebe jako bouřková mračna naplno v dubnu. Do vzduchu se oproti loňsku vydalo sotva každé páté letadlo. Dispečeři jich odřídili meziročně o zhruba 83,5 procenta méně – celkem 12 125 letů.
V květnu jich má ale přibýt: České aerolinie spustí v pondělí linky do Amsterdamu, Frankfurtu, Paříže a Stockholmu. Aby snížily ztráty, zkrátí i mzdy – o 60 procent a zatím bez propouštění, uvádí server Zdopravy.cz.
Piloti na úřadech práce
Aerolinky po celém světě přitom letos na tržbách ztratí asi osm bilionů korun. V půlce dubna odhad o čtvrtinu zvýšilo mezinárodní sdružení 280 leteckých dopravců včetně těch českých. Do stavu před krizí se vzdušný provoz podle něj vrátí nejdříve v roce 2023 a ztráty průmyslu se můžou ještě prohloubit kvůli vyšším nákladům na nová zdravotní opatření. Asociace IATA uvádí, že v ohrožení je na 25 milionů pracovních míst.
Naposledy propouštění oznámily rakouské aerolinky: celkem sedminu lidí. Belgické a britské dokonce čtvrtinu a největší evropská nízkonákladovka Ryanair šestinu lidí. Od července chce ale irský dopravce obnovit 40 procent letů. Kromě měření teploty bude vyžadovat i roušky, dodává list The Economic Times.
Na palubě podle vlastního uvážení
To cestující s americkými aerolinkami možná budou i nepříjemně překvapení: do letadla se sice bez roušky nedostanou, pak už to ale bude na každém z nich – letušky je do nošení nemohou nutit, píše server CNN. Jakmile se pasažér ocitne na palubě, „pravidla pro zakrytí obličeje začínají být shovívavější“ a „role letušky je informační, nikoliv donucovací“, píše se v interních pokynech pro piloty American Airlines, které získala agentura Reuters.
Další americký dopravce United Airlines navíc instruuje, že pokud by uvolněnější opatření na palubě „způsobila rozruch, radíme našim letuškám, aby užily svých schopností toto napětí zmírnit, přičemž zároveň mají možnost pasažéry rozsadit po letadle tak, jak bude potřeba“. Tím obě společnosti narážejí na případ, že by se cestující vzájemně dohadovali kvůli tomu, že některý z nich roušku nemá.
Lufthansa čeká do srpna
Nařízení vícero aerolinek samozřejmě umožňuje výjimky z pravidla, jako když má daný člověk dýchací nebo jiné zdravotní potíže. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nicméně roušky povinně aerolinkám nenařídil ani za využití možného výňatku nemocných osob.
Pocit bezpečí ve známém rčení – moje rouška chrání tebe, tvoje rouška chrání mě – je prokázaný. Otázkou tedy je, jak budou u lidí takto riskující aerolinky úspěšné. Třeba Lufthansa chce roušky zrušit koncem srpna. Její letadla přitom podle magazínu Forbes začnou létat v červnu.