Článek
Na začátku byl zajímavý nápad několika nadšenců z Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického v Praze. Už před deseti lety, pod vedením Vlastimila Jáneše a dalších pedagogů, začali pracovat na „komplexním řešení hromadné dopravy osob v Krkonoších“.
„Jde o rozvoj a rozšíření stávající infrastruktury, návrh automatizovaného zabezpečovacího zařízení či konstrukci nového ‚lehkého‘ vlakotramvajového vozidla,“ píše se na stránkách ČVUT z roku 2011.
Pokračovatelé této původní myšlenky, Spolek přátel Krkonošského metra pod vedením Karla Jakubů, nyní chtějí projekt dotáhnout dokonce. Koupili vyřazené tramvaje z Ostravy, které zrekonstruují na hybridní pohon, a v roce 2022 chtějí začít s testovacím provozem.
Vlakotramvaj spadla z nebe
To se však nelíbí krkonošskému Svazu měst a obcí, národnímu parku a nadšené z projektu nejsou ani obce, kterými by vlakotramvaj měla jezdit.
„Představitel spolku Krkonošské metro o projektu s nikým kompetentním v území nejednal. Provoz dožitých tramvají v turistické oblasti ‚spadl z nebe‘. Když pominu legislativu, konkrétně aby mohly tramvaje jezdit po železničních kolejích, je třeba změny zákona. Následný technicky těžko řešitelný provoz, tzn. vybudování kolejí, tunelů, tramvajových ostrůvků s chodníkem, kolejových svršků jako samostatné stavby, odhaduji na více než miliardu korun. A to vidím jako nejpodstatnější. Rentabilitu investice,“ kritizuje projekt Jan Sobotka, starosta města Vrchlabí a senátor (STAN) a také předseda Svazu měst a obcí Krkonoš.
Karel Jakubů si však nemyslí, že to spadlo z nebe, a plánuje v projektu pokračovat i přes kritiku starostů obcí a měst v okolí.
„Odmítaní jezdit vlakotramvajemi v Krkonoších je jen pouze v rámci nějaké politické reprezentace, která tady dnes je a zítra být nemusí. Je to minimálně deset let trvající výzkum, který chceme teď převést do testovacího provozu. Nejdeme vozit lidi, to by teď legislativně ani nebylo možné, chceme jen otestovat, jestli naše hybridní tramvaj bude zvládat jezdit v reálném prostředí,“ říká Jakubů Seznam Zprávám.
Krkonošské metro, nazývané také vlakotramvaj, je podle autorů pro místní terén ideální. „Forma lehké kolejové dopravy je jediná, kterou bude možné využít na těchto regionálních tratích v budoucnosti. Těžká vlaková doprava v regionech se postupně ruší, protože jimi málo lidí jezdí a pak se stává finančně nenávratnou,“ uvádí Jakubů s tím, že vlakotramvaje jsou jediným rozumným vývojovým krokem do budoucna.
„Kdysi si také neuměli lidé představit, že budou telefonovat přes oceán. Rovnou jsme mohli zůstat bydlet v jeskyních,“ říká s nadsázkou ředitel Spolku přátel Krkonošského metra.
Nepodporujme vznik smetiště
Starosta obce Martinice Leoš Meivald, odkud má vlakotramvaj jezdit až do Rokytnice nad Jizerou, si však nemyslí, že to je zrealizovatelný projekt. „Pokud by spolek garantoval stejnou cenu jízdenek a častější jízdu souprav, nežli současné každé dvě hodiny, tak bych to možná podporoval. Nicméně, souhlasím, že to s nikým nekonzultovali, a i kdyby to mělo být, je to běh na velmi dlouhou trať,“ uvádí Meivald pro Seznam Zprávy.
Vlak mezi Martinicemi v Krkonoších a Rokytnicí nad Jizerou jezdí podle webu Českých drah jen přes víkendy a o svátcích, každé dvě hodiny jezdí vlak jenom do Jablonce nad Jizerou, odkud se cestující musí přepravit do centra Rokytnice ještě desetiminutovým autobusovým spojem.
To by chtěli ambiciózní přátele Krkonošského metra napravit vybudováním kolejové tratě až do centra Rokytnice, respektive k tamějšímu skiareálu. To se ale také střetlo s nepochopením ze strany obcí, kterých by se trať měla dotknout.
„Nepředpokládáme totiž, že se lyžaři, co jezdí do Krkonoš, začnou přemisťovat z Prahy vlakem do Martinic v Krkonoších, zde přesednou na směr do Rokytnice nad Jizerou a zde opět přestoupí do tramvaje, která je doveze do skiareálu. Hosté z Polska stejně tak. Položme si otázku, proč a pro koho takový projekt realizovat a nákladně financovat?“ líčí Sobotka z nedalekého Vrchlabí. Autoři projektu ale počítají s tím, že by vlakotramvaj jela z Martinic až k lanovce v Rokytnici.
„Mediální sdělení o projektu je jako PR pro Krkonoše výborné. Ovšem reálně je to nesmysl prvního kalibru. Prosím, nepodporujme v turistické oblasti vznik takového smetiště,“ doplnil předseda krkonošských obcí Sobotka.
Mluvčí Krkonošského národního parku Radek Drahný je rovněž skeptický. „Dnes jsem slyšel o projektu poprvé a musím říct, že takhle se projekty nedělají. Pokud je cílem dostat více turistů do KRNAPu, tak by se někdo měl zamyslet nad tím, že národní park je pátým nejnavštěvovanějším národním parkem na světě a trpí overturismem,“ uvedl pro Seznam Zprávy.
O tom, jak a jestli se projekt uskuteční, je zatím málo informací, i kvůli tomu, že samotní přátelé metra nejsou moc sdílní.
„My jsme jenom koupili a přivezli tramvaj a už je tady zamítací postoj ze strany odpůrců. Rozhodli jsme se proto nesdělovat víc informací, dokud nebudeme mít všechna povolení a konkrétní plán,“ říká Karel Jakubů.
S testovacím provozem na přibližně dvoukilometrové málo využívané trati mezi Jabloncem a Rokytnicí nad Jizerou chtějí začít v průběhu příštího roku. Plánují však zachovat historický patos tratě, který postavil ještě na konci devatenáctého století Jan Nepomuk Harrach. Ostatně k historickému odkazu hraběte a důležitosti téhle tratě se už přihlásili i na počátku projektu na dopravní fakultě z roku 2011.