Hlavní obsah

Krize aerolinek se prohlubuje. Ztráty se nyní odhadují na 252 miliard dolarů

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Letecké společnosti po celém světě v posledních týdnech bojují s extrémním poklesem poptávky. Bezpečnostní opatření, která se snaží zamezit šíření celosvětové nákazy koronavirem, brání cestujícím v pohybu.

Článek

American Airlines budou kvůli dopadům pandemie koronaviru žádat od americké vlády finanční podporu ve výši 12,7 miliardy dolarů. Podle informací BBC zaměstnanci aerolinek obdrželi e-mail, ve kterém vedení společnosti situaci vysvětluje. Tvrdí, že dostat vládní finanční injekci by znamenalo „proletět bez větší újmy i těmi nejhoršími scénáři“.

Dále se v něm píše, že podpora zabrání „nedobrovolným omezením a snížení platových sazeb v příštích šesti měsících“. Zaměstnancům vedení rovněž nabízí „možnost dobrovolné dovolené a možnost předčasného odchodu do důchodu“.

V loňském roce společnost dosáhla 2,9 miliardy dolarů zisku a podle Bloombergu vrátila akcionářům prostřednictvím dividend a zpětného odkupu 1,3 miliardy dolarů.

Ve schváleném rekordním souboru opatření na podporu americké ekonomiky ve výši v přepočtu 54 bilionů korun bylo pro letecké společnosti vyčleněno 50 miliard dolarů. Polovina částky byla dopravcům poskytnuta jako grant a druhá se nabízí jako půjčka výměnou za nepropouštění svých zaměstnanců nejpozději do 30. září.

„Tyto prostředky se rozdělují, aby vláda zajistila budoucí fungování leteckých služeb a ochránila pracovní místa zaměstnanců,“ píší generální ředitel Doug Parker a prezident American Airlines Robert Isom svým zaměstnancům.

Americké ministerstvo práce uvádí, že v leteckém průmyslu v USA je asi 460 000 pracovních míst. Sektor je klíčový pro efektivní fungování tamní ekonomiky, a to nejen v rámci služebních cest, ale také cest za rekreací – přičemž cestovní ruch je jedním z hlavní odvětví americké ekonomiky.

Americké letecké společnosti nejsou jedinými, kdo žádají o pomoc od vlády. V polovině března jako jedni z prvních žádali o finance letečtí dopravci OneWorld, SkyTeam a Star Alliance. „Lidský a finanční dopad, který má šíření nemoci COVID-19 na letecký průmysl, je zcela bezprecedentní,“ uvedla ve společném prohlášení ředitelka aliance SkyTeam Kristin Colvileová.

Británie bez pomoci

Další aerolinkou bojující o život je britská „nízkonákladovka“ easyJet. Po svých repatriačních letech kvůli šíření koronaviru odstavila všechna svá letadla. Palubní posádky teď zůstanou dva měsíce doma a s pomocí vládního programu budou pobírat 80 procent mzdy. Firma v pondělí také uvedla, že hledá cesty, jak získat hotovost.

Některé britské aerolinky doufaly, že leteckému odvětví poskytne záchranný balíček stát. Britská vláda však minulý týden uvedla, že problém začne řešit, až letecké společnosti vyčerpají všechny další možnosti včetně například zajištění peněz od investorů.

O státní pomoc ve formě komerčních úvěrů a záruk v řádu stovek milionů liber podle britských médií usiluje také letecká společnost Virgin Atlantic.

Největší pokles kapacity v historii

Letecké společnosti teď ve srovnání s polovinou ledna využívají méně než polovinu svých kapacit. Jen minulý týden je oproti plánovaným letům snížily o 20 milionů sedadel, informovala analytická společnost OAG Aviation Worldwide.

Jde o největší týdenní pokles kapacity, který OAG na světové úrovni kdy zaznamenala. „Za osm týdnů klesla kapacita aerolinek po celém světě ze 106 na 90 milionů (sedadel),“ napsal analytik John Grant z OAG. „Za další dva týdny se snížila na 49 milionů,“ cituje ho agentura Bloomberg. Celková kapacita by se mohla snížit až na 40 milionů, protože bude dál klesat na velkých trzích. Grant ale tuto hodnotu považuje za možnou hranici, kde už se začnou projevovat známky oživení.

Pokles tržeb

Letecké společnosti by letos kvůli dopadům šíření koronaviru mohly na tržbách přijít o 252 miliard dolarů (bezmála 6,3 bilionu Kč), prognózuje Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA). Tento zatím poslední odhad je více než dvojnásobkem toho předchozího.

Doporučované