Článek
Stánek hnutí ANO a zmrzlinářské auto si postavil přímo před svým luxusním podnikem Paloma, který kromě hotelu zahrnuje restauraci, kavárnu a cukrárnu.
Šéf hnutí ANO, ostatně tak jako každý jiný lídr politické strany, čekal na svém mítinku jen příznivce a fanoušky. Od toho jsou předvolební mítinky - ujišťujete své nejvěrnější fanoušky. Ochotně podepisoval svou knihu s názvem Sdílejte, než to zakážou! a na přání se s každým vyfotil. A také jim nabízel zmrzlinu s mottem „Lízejte, než to zakážou!“.
Babišův PR tým to vymyslel chytře. Motta odkazují na Piráty, které si ANO zvolilo jako hlavní soupeře. Jde o snahu vytvořit dojem, že pokud by se Bartoš a spol. dostali k moci, budou zakazovat všechno, co nepovažují za ideologicky správné. Třeba i tradiční zmrzlinu z kravského mléka.
Teď není důležité, jestli je to pravda, protože s tou se většinou volební kampaně nevyhrávají. V sobotu se ukázalo se, že strašení Piráty Babišovi dokonale funguje. „Bojíme se zfetovaných dredařů,“ povídali lidé, proč volí hnutí ANO, když zrovna čekali ve frontě na knihu a selfíčko s premiérem.
Vše se zdálo být skvěle vymyšlené, Andrej Babiš se svou energií je v kampani nepřekonatelný a preference hnutí ANO už přece zase rostou. S jednou věcí ale premiér a jeho tým nepočítal - že se do předvolební agitace vrátí téma covid.
A co víc, že téma boje s epidemií, na něž by Babišova vláda kvůli mnoha přehmatům raději zapomněla, vnesou do kampaně nikoliv opoziční strany, ale rozzlobená veřejnost. A to z obou názorových táborů.
Nejprve v sobotu brzy ráno do Průhonic na náměstí dorazili aktivisté spolku Milion chvilek, aby na dlažbu o šesté ráno malovali bílým sprejem kříže. Dali zmrzlinový marketing předvolební kampaně do kontrastu s tím, že zbytečně na covid zemřelo přes 30 tisíc lidí, protože Babišův kabinet situaci nezvládl.
Odpoledne pak dorazil druhý tábor, hlasitější a agresivnější. Zatímco „chvilkaři“ Babišovi vytýkají, že dělal málo, tihle lidé s českými vlajkami jsou přesvědčeni, že neměl dělat vůbec nic, protože žádný koronavirus přece ani neexistuje.
Odmítají testování, očkování a vadí jim všechna omezení a zákazy. Nikomu nevěří - politikům, médiím ani vědcům. Jde o partu lidí, která v Praze na Malostranském náměstí demonstrovala na podporu Volného bloku. Nakonec to v Průhonicích skončilo házením vajíček na premiéra a soutěží, kdo hlasitěji a sprostěji vynadá policistům.
Člověk nemusí být velký politický stratég, aby pochopil, proč se právě covidu snažil šéf Babiš za každou cenu vyhnout v předvolební kampani. Křivky vývoje preferencí ANO a epidemie jdou přesně proti sobě. Babišovo hnutí na tom bylo nejhůř letos na jaře, kdy nákaza vylétla na vrchol, byly přeplněné nemocnice a umíraly tisíce lidí každý měsíc.
Tehdy po dlouhých sedmi letech hnutí ANO poprvé spadlo z čela žebříčků, kde je vystřídala koalice Pirátů se Starosty. Je v Babišově životním zájmu tvářit se, že žádná epidemie ani nebyla. A pokud ho chce opozice porazit, měla by mu na mítinky jako připomínku začít vodit třeba vdovy po zemřelých, silnější téma nemá.
Babišův problém je, že nejspíš ani nechápe, jak je možné, že ho někdo nemá rád. Vidí to tak, že přece všem lidem pomáhá: Mladým dal slevy na jízdné, zaměstnancům snížil daně a důchodcům štědře přidává. Asi si říká: Sakra, tak proč mi pořád někdo nadává a házejí po mně vajíčka!?