Hlavní obsah

Kremlík znovu v nemilosti. Teď bojuje o přežití kvůli e-vinětám

Foto: ČTK/Šálek Václav, ČTK

Vladimír Kremlík to od Andreje Babiše schytává často. Zatím ale všechny problémy dokázal ustát.

Z vládních řad i od opozice sílí tlak, aby kontrakt na informační systém elektronických dálničních známek byl kvůli předražení zrušen. Ministr dopravy se úplnému odstřelu sporné zakázky brání, svůj nový problém hasí jednáním s naštvaným premiérem Babišem.

Článek

Přechod Česka z papírových na elektronické dálniční známky už není jen technickým problémem, nýbrž se stává i výrazně politickým. Sílí hlasy z opozičních i vládních řad, že zakázkové řízení, tak jak je připravil resort dopravy v čele s Vladimírem Kremlíkem, by mělo být zrušeno.

Pod ministrem nominovaným hnutím ANO, který je terčem kritiky často, se tak opět houpe židle. Spolu s ním i pod ředitelem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyňkem Hořelicou, jehož úřad je za spuštění e-vinět odpovědný. Kremlík nic rušit nechce.

Situace je pro oba muže vážná, jelikož tentokrát neskrývá hněv ani premiér a šéf hnutí ANO Andrej Babiš. I on mluví o zpackané a špatně organizované soutěži. Nespokojenost s Kremlíkem neskrývají ani komunisté, jejichž hlasy drží vládu nad vodou. „Kremlík je průšvih,“ uvedl člen nejužšího vedení KSČM, který nechtěl být jmenován.

„Krádež za bílého dne“

Zástupci opozice chtějí hnát Kremlíka s šéfem SFDI Hořelicou k odpovědnosti. Ale společně s nimi i celou vládu. „Jako první krok je nutné tuto zakázku zrušit,“ uvedl pro Seznam Zprávy poslanec za ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Kremlík a celý kabinet by podle něj měli teď poskytnout odpovědi na základní otázky, které v průběhu týdne už vznesl jeho stranický a poslanecký kolega Stanislav Blaha. Ten nazval klíčovou zakázku na vybudování centrálního informačního systému, kterou získala bez řádné soutěže firma Asseco, krádeží za bílého dne.

Mimo jiné vyzval vládní představitele, aby sdělili, jak se k ceně přesahující 400 milionů korun (za dodávku systému a čtyři roky služeb) vůbec došlo, kdo o zakázce rozhodl a za resort smlouvu s firmou podepsal. Blaha je případně připraven dát i trestní oznámení. Nejde přitom jen o jedinou zakázku, ale i několik navazujících, také v řádu stamilionů.

Celková cena se jako nebývale vysoká jeví i mnohým lidem uvnitř Ministerstva dopravy. Podle některých informací resort původně počítal jen s polovičními náklady. Exministr Dan Ťok dle informací z jeho okolí dokonce se čtvrtinovými.

Kremlík a jeho lidé se nicméně brání tím, že oproti papírovým známkám za deset let ušetří 1,2 miliardy korun, tedy 120 milionů ročně.

Na pondělním jednání vlády

O dalším osudu e-vinět se patrně rozhodne na pondělním jednání vlády. Projekt se dostal na program jednání, když dříve tam k Babišově zlosti nebyl.

Zrušení sporné zakázky by za současné situace, kdy se ocitla pod ostrou palbou i ze strany expertů z oblasti informačních technologií, považoval za rozumné i vládní poslanec za ČSSD Jan Birke. „Souhlasím s premiérem Babišem. Ten kontrakt by měl být zrušen a zakázka vysoutěžena znovu. Cena je určitě neúměrně vysoká,“ uvedl.

Nicméně si nemyslí, že by to měl být důvod k odchodu Kremlíka z vlády. „Rezignovat? To určitě ne, to bychom nedělali nic jiného, než pořád rezignovali. Toto se může stát každému, nejen ministrovi. I já jako starosta jsem častokrát musel přesoutěžit zakázku,” brání Kremlíka Birke, který kromě poslancování stojí v čele města Náchod.

Zdrženlivě kritický ke Kremlíkově postupu je i vládní poslanec za ANO Martin Kolovratník, předseda podvýboru pro dopravu. Pozastavuje se hlavně nad tím, že resort dopravy o svém postupu neinformoval vládu. „U takové věci, kde nejde o malé peníze, by ministerstvo mělo vládu vždy informovat,“ uvedl Kolovratník. Celý případ považuje za zbytečný, kdy ministerstvo zpětně hasí něco, co mohlo už být dávno vyřešeno.

Jak fungují papírové dálniční známky

Za rok 2018 náklady na tisk a distribuci papírových dálničních známek činily 325 milionů korun.

Za zmíněný rok bylo od motoristů skrze známky vybráno 5,32 miliardy korun.

SFDI čeká, že elektronické kupony přinesou státu úspory i vyšší výnosy.

Náklady na provoz mají prý být o 120 milionů ročně nižší.

Není čas na další nabídky

K projektu nových dálničních známek se vyjádřili i představitelé Státního fondu dopravní infrastruktury. „Stojíme si za tím, že jsme postupovali řádně, jak jsme měli a udělali jsme veškeré kroky k tomu, aby elektronická dálniční známka byla od 1. ledna 2021 v provozu,“ uvedl na tiskové konferenci ředitel Hořelica.

Se svou kolegyní, sekční ředitelkou Lucií Bartákovou, se snažili obhájit skutečnost, že hlavní zakázka byla zadána bez tendru. Znovu svůj postup bránili s odkazem na blíže nespecifikované bezpečnostní zájmy státu a nutnost ochrany utajovaných skutečností. Nedali odpověď na to, proč nebylo možné postupovat obdobně jako u mýtného systému, kde soutěž proběhla.

A ani na to, proč neoslovili širší okruh uchazečů, kteří bezpečnostní podmínky splňují a mohli by dát levnější nabídku. SFDI prý oslovilo pět firem, z toho tři projevily o zakázku zájem a dvě podaly nabídku. Vyhrála firma Asseco. Bartáková uvedla, že na oslovování dalších už nebyl čas, přičemž ale také prohlásila, že i tak postupovali nad rámec svých povinností, protože v tomto režimu oslovovat vícero firem ani nemuseli. „My opravdu už potřebujeme mít řešitele. Je tu spousta práce, kterou musí odvést,“ poukázala Bartáková na možnou časovou tíseň.

Další zakázka bez soutěže

Manažeři SFDI připustili, že se fond z rozhodnutí ministra Kremlíka chystá uzavřít i další zakázku bez soutěže.

A to se státním podnikem Cendis, na zajištění kontroly stacionárními kamerami na dálnicích, jak o tom už ve čtvrtek informoval server Seznam Zprávy. Má jít o zakázku za čtvrt miliardy na čtyři roky. O podpisu smlouvy s Cendisem rozhodl Kremlík v úterý na ministerské poradě, byť panují pochybnosti, zda vůbec má právo takový úkol šéfům samostatných organizací ukládat. Případné následky by totiž nesli oni.

Žádná faktická soutěž patrně neproběhla ani u dílčí zakázky na distribuci e-vinět v kamenných obchodech, do které se podle neoficiálních informací přihlásil jen jediný účastník (mluví se o síti trafik Geco). „Dokud nebude tato soutěž uzavřena a podepsána smlouva, nemůžeme to komentovat,“ reagoval na dotaz Seznam Zpráv ředitel Hořelica. Mezní cena této zakázky byla předběžně ohodnocena na 477 milionů za 4 roky.

Chystá se ještě zakázka na dodávku aut s technickým vybavením pro mobilní kontrolu, pro policisty a celníky.

Nic se rušit nebude, jen upraví

Podle neziskové organizace Hlídač státu má zakázka na informační systém elektronické dálniční známky pět vážných právních problémů. Vladimír Kremlík ale s rušením soutěže nepočítá. Po pátečním jednání s premiérem jen naznačil některé blíže neosvětlené úpravy. Tak, aby byly větší konkurenci otevřeny ty části systému, kde utajení není nutné.

Babiš po schůzce dodal, že jej Kremlík spolu s šéfem SFDI ujistili, že zakázka byla připravena podle zákona a udělají maximum, aby se ze zakázky vyjmuly části, které nemusí být v utajeném režimu, a tím se výrazně zlevnila. Premiér také dodal, že se chce kvůli pochybnostem kolem zakázky setkat se zástupci velkých e-shopů.

Uvažované zrušení soutěže na e-viněty by se neobešlo bez problémů. Se zavedením elektronických dálničních známek od roku 2021 počítá zákon o pozemních komunikacích a nové zadání zakázky v otevřeném řízení by bylo velmi těžké v šibeničním termínu stihnout. Muselo by se zřejmě zavedení o další rok posunout (tedy novelizovat zákon) a ještě jednou vytisknout papírové známky.

I sami zástupci SFDI už dříve uvedli, že o případném znovuobjednání papírových známek u výrobce by bylo nutné rozhodnout nejpozději v březnu nebo dubnu.

Doporučované