Článek
Emil Čelustka z Brna vytvořil webové stránky, kde jsou krásy oblasti na snímcích zachyceny. V porovnání s jinými zeměmi, které procestoval, je na propagaci moravského Toskánska hlavně ze strany samospráv stále na čem pracovat. S tím souhlasí také starostka Šardic Blažena Galiová.
Čelustka při svých cestách hledá informace na webu a často si všímá několika rozdílů. „Weby našich obcí a měst plní fotografie obecního úřadu, úřední hodiny a třeba rozvrh svozu odpadu. Hojně navštěvovaná městečka a obce například v Tyrolsku nebo Toskánsku mají na webech úplně jiný obsah. Jsou na nich profesionální prezentace plné úchvatných fotografií lákajících k návštěvě oblasti. Informují o zajímavostech a službách pro návštěvníky, informace pro místní obyvatele jsou jen malou částí webů a jsou odsunuty do pozadí,“ konstatoval.
Tento trend podle něj dorazí i do České republiky, řekl, že je připraven s touto změnou samosprávám pomáhat. „V Rakousku navíc dochází ke spojování městeček a obcí, například v údolí, do společné prezentace. Iniciativa jde zdola od lidí, kteří rozumně a účelně sdružují prostředky, sdílí své nadšení z krásné krajiny s potenciálními návštěvníky, inspirují k poznávání a objevování, a vytvářejí tak příležitosti pro místní podnikatele. A právě tímto směrem míří i naše úsilí. Někteří podnikatelé, především vinaři, tu příležitost už uchopili. Obce a místní samosprávy jsou z principu pomalejší, ale situace se mění k lepšímu,“ dodal fotograf.
Starostka Šardic má osobně raději pojmenování Moravské Slovácko, vnímá však, že značka moravské Toskánsko obec zviditelňuje. „Zrovna minulý týden tu byli turisté od Liberce, seděli mezi vinohrady a říkali, že o naší krajině slyšeli. Určitě je na propagaci ještě potřeba zapracovat, ale zatím nejsme na nějaký nával turistů připraveni. Nemáme dostatek parkovacích míst a chybí i sociální zázemí nebo třeba elektrokola. Ale chceme to zlepšit, náš mikroregion například připravuje novou naučnou stezku. Na jednu stranu chci jako starostka zachovat ráz dědiny, ale na druhou je pravda, že krajina je opravdu jiná a Toskánsko připomíná,“ řekla Galiová.
Čelustka, který začal s fotografováním hor, založil web věnovaný moravskému Toskánsku v roce 2016. „Od té doby se intenzivně věnuju propagaci zvlněné části Jižní Moravy na webu i na facebooku. Docela často přijímám výzvy, které jiné neosloví. Na začátku byla příležitost, doména moravsketoskansko.cz nikoho nezajímala a byla volná. Důležitá byla i moje touha podělit se o tu krásu a jedinečné pohledy. A také přesvědčení, že si oblast zaslouží mnohem více pozornosti, než se jí dosud dostávalo. Lidé na jižní Moravu cestovali za kulturou a tradicemi nebo za vínem. Krása krajiny mimo hlavní turistické cíle zůstávala návštěvníkům skrytá,“ poznamenal.
Postupně se ale moravské Toskánsko jako označení jedinečné krajiny podle něj dostává do povědomí lidí a především mezi fotografy zájem neustále roste. „Zajímavější je ale skutečnost, jak moc nám fotografové pomáhají. Často pořídí úchvatné záběry krajiny a po návratu domů je ukážou svým přátelům, kamarádům a fanouškům, inspirují tím další potenciální návštěvníky,“ dodal fotograf.