Článek
Nenápadný závod v budově bývalého JZD v Čelčicích rozhodně nepřipomíná jednu z největších továren na zpracování oříšků ve střední Evropě. Přesto se jich tu ročně zpracuje šest až osm tisíc tun. Jen pro představu – do celé Evropy odtud vyráží 350 plně naložených kamionů.
Horký vzduch versus olej a sůl
I když k arašídům – praženým původně pro křupky – později přibyly i další oříšky a sušené ovoce, buráky stále tvoří největší podíl na produkci. Každý třetí arašíd prodaný na českém trhu je odtud.
Zatímco v minulosti byla největší poptávka po těch smažených v oleji, teď se svět obrací ke zdravé výživě a volá po arašídech pražených horkým vzduchem.
Češi ale zůstávají věrni klasice. „Češi milují slanou chuť,“ říká zakladatelka firmy Jana Kremlová s tím, že firma zkoušela různé chuťové experimenty, ale v Česku nemají šanci. Naproti tomu třeba v Nizozemsku lidé preferují oříšky balené v těstíčku, ve Švédsku jsou mandle zásadně neloupané a například na Slovensku se zase téměř žádné mandle nesolí ani nepraží.
Švédsko jako barometr
Trendy ve výrobě se pravidelně mění, stejně jako produkty, po kterých stoupá poptávka. To, co bude „in“ v dalších letech, ale často ukazuje švédský trh.
Alika
Firma byla založena v roce 1992 v Čelčicích na Hané.
Zabývá se výrobou pražených ořechů a slaných snacků, balením sušeného ovoce a olejnatých semen.
S roční produkcí více než 8 500 tun zpracovaných surovin nebo 27 milionů kusů hotových výrobků patří k největším středoevropským pražírnám.
Na českém trhu nabízí své výrobky pod obchodními značkami ArRashid, DrRashid, KK, Arado a ARA.
Zaměstnává zhruba 100 lidí, z toho přibližně 70 výrobních dělníků.
Zdroj: Alika
„Vždycky to, co jeden rok začneme dělat pro našeho švédského partnera, se příští rok objeví u nás,“ říká Kremlová. Jak dodává, typickým příkladem švédského „objevu“ byla v minulosti chia semínka.
Alika má roční tržby zhruba půl miliardy korun. Teď by je ale mohla navýšit díky dceřiné společnosti v Polsku. „V Polsku jsme založili polskou Aliku. Polský trh je totiž trochu svérázný v tom, že Poláci raději obchodují se svými polskými partnery. Chceme se zúčastňovat výběrových řízení pro privátní značky,“ vysvětluje Kremlová.
Hádky kvůli zaměstnancům
Ve firmě pracuje nejen její manžel, ale i její dcery a jejich manželé. Rodinná firma podle Kremlové přináší pozitiva, ale i úskalí. „Nejste tak fixovaní na výsledek, ale je strašně těžké udržet, aby daný problém zůstal jenom v práci,“ říká Kremlová. S manželem se prý nejčastěji hádají kvůli zaměstnancům.
Alika jich má zhruba 80, ale pro navýšení produkce by jich potřebovala víc. Chce to proto řešit částečnou automatizací a do závodu kupuje nové stroje a roboty. „Jediná cesta, jak uspět na trhu, je zvýšit produktivitu. Ti lidé ale mají jenom dvě ruce. Aby se to opravdu zrychlilo, musí vedle nich stát pomocník. Naším cílem je nezvyšovat počet zaměstnanců, nechat si ty, co máme, ale zvyšovat výrobu dál. Výhledově o 20 procent,“ dodává Kremlová.