Článek
Už tři roky jezdí dopravci v Královéhradeckém kraji v provizoriu takzvaného režimu jednacího řízení bez uveřejnění. Je to proto, že veřejnou zakázku na zajištění autobusové dopravy v regionu vypsanou v roce 2015 nejprve pozastavil a pak zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Tehdejší tendr napadli především řidiči, kteří si stěžovali, že zadání tendru nereflektuje nárůst mezd a počítá jen s těmi minimálními. Nelíbily se jim ani technické požadavky na vozový park, které se jim zdály ušité na míru konkrétním firmám. Z toho všeho se prý současné vedení kraje při tvorbě nového tendru poučilo.
Zadání veřejné zakázky má 1 822 stran a úředníci na něm pracovali 18 měsíců. „Zúročili jsme zkušenosti z roku 2015. Víme, co od dopravců požadujeme, ale také co od nich můžeme dostat,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu a novopečený senátor Martin Červíček (ODS).
Autobusy, které by od roku 2020 měly přepravovat cestující v Královéhradeckém kraji by podle požadavků kraje měly mít klimatizaci, připojení na internet a možnost dobíjení telefonů přes USB. „To je už standardní výbava. Jiné požadavky, například na velikost sedaček či šířku dveří, jsme neměli,“ dodal Červíček a narazil tím na místy špatně splnitelné požadavky ze tři roky starého neúspěšného tendru.
Výše tendru oproti roku 2015 narostla v maximální částce o 2,2 miliardy korun. Je v tom zahrnuté hlavně možné navýšení ujetých kilometrů a také platové ohodnocení řidičů, na němž ztroskotala původní zakázka. „Položka o mzdách bude aktualizovaná podle údajů o průměrných mzdách. myslím, že je to signál pro odbory, že je vnímáme,“ řekl vedoucí odboru dopravy na krajském úřadě Tomáš Jurček.
Novinkou je více kategorií vozidel, která budou moct dopravci nabídnout. Doposud kraj požadoval jen tři velikosti autobusů, nyní jich bude pět. „Chceme tím tak dosáhnout větší variability vozidel podle spojů a jejich vytíženosti,“ uvedl náměstek. Do budoucna by řidiči mohli v krajských autobusech také rovnou platit bezkontaktní platební kartou, to však v podmínkách nebylo.
Kraj celý tendr rozdělil do osmi dílčích oblastí, o které se dopravci mohou ucházet – Broumovsko, Náchodsko, Novoměstsko, Rychnovsko, Trutnovsko, Královédvorsko, Hradecko a Jičínsko. „Dopravci si mohou vybrat, o jaké oblasti chtějí soutěžit,“ uvedl Jurček. V současné době je doprava na území kraje zajišťována 12 dopravci, v následujících letech by jich kvůli rozdělení do osmi oblastí mělo být maximálně osm.
Nejvyšší přípustná cena zakázky je 7,716 miliardy korun bez daně při maximálním navýšení výkonu o 20 procent na 22 083 695 kilometrů. Zakázka počítá s nasazením 248 autobusů, průměrné stáří základních vozidel nesmí být vyšší než šest let.