Hlavní obsah

Krále fjordů překlene „plovoucí“ tunel. Pro chodce i pro auta

„Plovoucí“ tunel by měl zkrátit dobu jízdy přes fjord.Video: Klára Mališová, Youtube.com

Automobilovou dopravu přes norský záliv Sognefjord bude v budoucnu zajišťovat „plovoucí“ tunel. Jeho výstavbou chce Norsko zkrátit dobu jízdy oproti jedné z hlavních silnic E39.

Článek

Největší a nejhlubší fjord v Norsku Sognefjord, přezdívaný král fjordů, v budoucnu překlene unikátní „plovoucí“ tunel. Jeho cílem bude zkrátit dobu jízdy na jedné z hlavních norských silnic E39, která vede od jižního města Kristiansand až do někdejší metropole Trondheimu a která je více než 1100 kilometrů dlouhá.

Stavba tunelu vyjde nejméně na 880 miliard korun. Umístěn bude asi třicet metrů pod hladinou a tvořit ho bude dvojice tubusů, každý pro jeden směr dopravy. Tubusy budou připevněny na obou stranách zálivu Sognefjord a k pontonům rozmístěným zhruba 245 metrů od sebe. Na animaci, kterou zveřejnila stavební firma, je vidět, že se počítá i s oddělenou částí pro pěší či cyklisty.

Západonorský Sognefjord je hluboký 1200 metrů, stavitelé tak nejsou schopni vybudovat zde tunel pod mořským dnem. Tunel bude podle deníku The Telegraph umístěn pod vodou tak, aby pod ním mohly proplouvat ponorky a aby zároveň nepřekážel lodím plujícím nad ním.

Silnici E39 v současnosti přerušují fjordy na sedmi místech, motoristé tak k jejich překročení musí využívat trajekty. „Od jednoho konce na druhý je to kolem 1100 kilometrů, přičemž cesta za dobrých podmínek trvá plných 21 hodin, protože je na trase sedm trajektových přejezdů,“ uvedla Kjersti Kvalheimová Dunhamová z norského silničního úřadu.

„Do roku 2035 bychom chtěli snížit dobu jízdy na 11 hodin nahrazením trajektů pevnými přejezdy,“ dodala Dunhamová. Podle norských úřadů ale bude náročný projekt dokončen až kolem roku 2050.

Související témata:

Doporučované