Článek
Začínal ve sklepě, kde balil součástky tiskáren do krabic na pizzu. Na rozjezd si půjčil od rodičů. Postupně se propracoval mezi špičku a dnes je jednou z nejznámějších postav ve světě 3D tisku. Jeho firma zaměstnává 600 lidí, loni prodala více než 100 tisíc tiskáren a utržila 2,2 miliardy korun.
3D tiskárny firmy Průša Research míří bez nadsázky do celého světa – do 160 zemí. Jsou vyprodané na týdny dopředu, a kdyby Josef Průša výrobu okamžitě zdvojnásobil, s odbytem nebude mít problém.
Ve středu večer převzal i ocenění pro nejlepšího podnikatele Česka.
„Jsem nesmírně pyšný na náš tým a na to, co jsme dokázali v roce 2020. Takové chvilky optimismu nás posouvají dál,“ řekl Josef Průša.
Všechny jeho tiskárny vznikají v Praze. Na firemní „farmě“, kde se nové tiskárny tisknou na jiných tiskárnách. Měsíčně je jich přes devět tisíc. V Česku jich zůstává minimum, většina míří do USA. Zhruba 80 procent zákazníků si výrobek objednává formou stavebnice a sami si ji také sestaví.
O jeho vítězství rozhodla porota v čele s loňským vítězem soutěže Oliverem Dlouhým z Kiwi.com jednoznačně. Ocenili hlavně jeho vytrvalost a píli.
Virtuální Monte Carlo
Česko teď bude třicetiletý Josef Průša reprezentovat také na světovém finále soutěže v Monte Carlu. Tam se pravidelně začátkem června sjíždí podnikatelské špičky planety. Letos ale nejspíš, stejně jako loni, proběhne finále virtuálně.
Tak jako v českém kole i ve světovém finále rozhodne o vítězi kromě čísel a finančních výsledků i jeho podnikatelský příběh a sociální angažovanost.
I tady může Josef Průša zabodovat – během pandemie koronaviru se stal největším výrobcem ochranných štítů v Česku. Do nemocnic po celé zemi jich rozvezl více než 250 tisíc za několik milionů korun. „Mysleli jsme, že s tím překleneme nějakých 14 dní a standardní firmy tuto výrobu převezmou, ale to se nestalo,“ vypráví Průša, který tak s tiskem štítů nepřestal.
„Ochranné štíty z dílny Josefa Průši, které vyvinuli a zdarma dodávali našim zdravotníkům, zná v České republice každý. Svým přístupem k boji proti pandemii a celospolečenskou angažovaností je Josef velkou inspirací pro ostatní,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice.
Zaměstnanci na prvním místě
Teď jak říká, je jeho hlavním cílem udržet soudržnost týmu. I proto do firmy koupil alpaky na mazlení. Pro své zaměstnance od samého začátku pandemie platil testy, obstarával roušky i trasování. Otevřel firemního kadeřníka i posilovnu, podnik vybavil bezdotykovými klikami a zvýšil počet takzvaných sick days na 15.
Andělský investor
Z 3D tiskařů Josefa a Ondřeje Průšových se stali i „andělští investoři“ – 10 milionů poslali do olomouckého cestovatelského deníku Worldee, nově pak investovali také do společnosti Pealock, která nabízí zámek na sportovní vybavení – lyže a kola.
Ve své pražské dílně Průša Research spustili akcelerační program pro start upy, kterým nabízí finance pro start a případnou investici.
Prestižní klub
Josef Průša se svým vítězstvím v prestižní soutěži zařadil do klubu Podnikatelů roku, kam patří například majitel Koh-i-nooru Vlastislav Bříza, majitel Juty Jiří Hlavatý, majitel Linetu Zbyněk Frolík, největší výrobce vinylů na světě Zdeněk Pelc, nebo třeba majitel žlutých autobusů a vlaků Radim Jančura.