Článek
ŘSD už letos zadalo vypracování nového posouzení vlivů na životní prostředí EIA pro celý chybějící úsek dálnice D52 od Pohořelic k hranici s Rakouskem a pustilo se do nové přípravy.
Silničáři dosud chystali chybějící dálnici o délce 23 kilometrů v pěti úsecích. Podle ředitele brněnského závodu ŘSD Davida Fialy se ale rozhodli úseky sloučit do jednoho, aby si ušetřili velké množství předpokládaných soudních procesů.
Příprava dálnice do Rakouska je letitým problémem českého státu, který se i přes odpor části obyvatel a spolků rozhodl zhruba před 20 lety vést dálnici v plánované trase, tedy současné trase silnice I/52. Nevyužil alternativu po již existující dálnici D2, k níž stačilo dostavět poměrně krátký úsek kolem Břeclavi do Rakouska. V sousední zemi tehdy ještě existovala alternativa, že by se rakouská dálnice stočila k Břeclavi. Za dlouhá léta ovšem Rakušané dálnici dostavěli prakticky až k hranicím, pouze poslední úsek před hranicí od Poysbrunnu na sever zůstal zatím dvoupruhový, nicméně už je hotový i obchvat Drasenhofenu.
Přestože stát prostřednictvím ŘSD připravuje stavbu této dálnice přes 15 let, nikdy nezískal ani na jeden úsek pravomocné stavební povolení, protože úřady či soudy pravidelně vyhovovaly stížnostem a žalobám. Odpůrcům vadí hlavně vedení dálnice přírodně cenným územím, což je přemostění Novomlýnských nádrží či trasa podél CHKO Pálava. Souhlasné stanovisko EIA už přitom dálnice získala v roce 2005.
Silničáři podle současných prognóz předpokládají, že by dálnice mohla být hotová na konci tohoto desetiletí.