Článek
Kraje a obce podepsaly loni v říjnu s Ministerstvem dopravy memorandum, které jim nechává volnou ruku ve zpoplatnění silnic první třídy. Většinu hlavních tahů chtějí kraje ponechat pro kamiony a autobusy zdarma. Nulová sazba mýtného by tak měla platit na 753 kilometrech silnic první třídy, dalších 117 kilometrů chtějí kraje zpoplatnit.
Z úseků, které budou nově zařazeny do mýtného systému, by tak podle přání krajů a obcí mělo být zpoplatněno pět. Jde o úseky Mirošovice-Mezno na silnici I/3 (43,5 kilometru), Praha-Jíloviště na silnici I/4 (5,2 kilometru), Turnov-Jičín na silnici I/35 (13,8 kilometru), Hradec Králové-Pardubice na silnici I/37 (17,3 kilometru) a na středočeské části silnice I/38 mezi Poděbrady a Čáslaví (přes 37 kilometrů). Na zbylých úsecích kraje žádají nulovou sazbu.
Návrh nové vyhlášky Ministerstva dopravy o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným ale počítá s tím, že se mýtné rozšíří o celých 870 kilometrů. Jinak by byl porušen zákon o pozemních komunikacích nebo usnesení vlády z listopadu 2017.
„Obě uvedená porušení tak nejsou ze strany Ministerstva dopravy akceptovatelná a právě z toho důvodu není možné identifikovat jinou variantu,“ uvádí k návrhu vyhlášky ředitel odboru pozemních komunikací Ministerstva dopravy Václav Krumphanzl.
Návrh asociace však na novou vyhláškou nemusí nutně narazit. Ministerstvo sice rozšíří mýtné podle plánu na 870 kilometrů silnic první třídy, na úsecích navrhnutých kraji ale může zavést nulovou sazbu. Mýtné tak bude řidičům účtovat, ale nebude od nich vybírat peníze. To se nelíbí současnému provozovateli systému společnosti Kapsch, která prohrála tendr na úkor konsorcia CzechToll/SkyToll.
„Mýto bude vybudováno tak, jak bylo vysoutěženo a nebude tam chybět ani jeden šroubek nebo byte,“ řekl ve Výzvě Seznamu končící ministr dopravy Dan Ťok.
Připomínku, že stát sice mýto zavede, ale nebude z něho mít žádný příjem, odmítl s tím, že ještě nic není rozhodnuto.
„Vláda se memorandem s kraji rozhodla nezabývat, takže ten materiál není projednán. Kraje mohou požádat ministerstvo a posléze vládu, aby zvážila jejich připomínky k tomu, jestli to má být, nebo nemá být zpoplatněno,“ dodal Ťok.
„Rozšiřování mýta do regionů je katastrofální nehospodárností ze strany Ministerstva dopravy při správě majetku občanů,“ komentuje krok ministerstva mluvčí Kapsche David Šimoník. Pokud současný provozovatel dojde k názoru, že stát porušil podmínky veřejné zakázky na elektronický mýtný systém, zváží právní kroky.
Předsedkyně Asociace krajů Jana Mračková Vildumetzová i přes námitky Kapsche ale věří, že Ministerstvo dopravy dodrží podepsané memorandum. A to hlavně kvůli tomu, že zpoplatnění všech úseků by vedlo k přesunutí velké části kamionové dopravy na menší silnice druhé a třetí třídy.
„Tím by se na nich mohla zhoršit bezpečnost provozu, nadměrná doprava těžkých nákladních aut by je navíc mohla i poškodit,“ upozorňuje Vildumetzová.