Hlavní obsah

Kraj se brání tlaku soukromého dopravce. Podal žalobu na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Jádrem sporu mezi oběma úřady je nákup akcií, díky němuž chtěl Liberecký kraj sám vstoupit do konkurenčního prostředí, a zajistit tak dopravní obslužnosti levněji než současný smluvní dopravce - společnost BusLine.Video: Martin Wenzel, Tomáš Tesař, Seznam Zprávy

Správní žalobou ke Krajskému soudu v Brně se rozhodl bránit Liberecký kraj proti rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v kauze, kdy kraj usiloval o odkoupení akcií ve společnosti ČSAD Liberec a Česká Lípa bez vyhlášení veřejné zakázky.

Článek

Důvodem, proč o ně kraj usiloval, byla snaha snížit náklady na dopravní obslužnost. Tentýž státní úřad, tedy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, přitom ve stejném případu dal během prvního posouzení krajské samosprávě za pravdu. Později ale své stanovisko změnil a obrátil o 180 stupňů.

Jádrem sporu mezi oběma úřady je nákup akcií, díky němuž chtěl Liberecký kraj sám vstoupit do konkurenčního prostředí, a zajistit tak dopravní obslužnost levněji než současný smluvní dopravce - společnost BusLine. Té jednak pomalu končí smlouva, a navíc, kraj s jejími službami a především cenou není spokojený.

„Argumenty, které použili poprvé, pak podruhé úplně obrátili. Navíc již po uplynutí lhůt, které jsme měli vyjednány v původních smlouvách. Měl jsem z toho pocit, že jim šlo hlavně o to, aby se námi domluvené dohody a obchody o odkupu podílu akcií nepovedly,“ vysvětluje hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové).

Ve sporu se společností BusLine, byť v trochu odlišném případu, je i společný Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ).

„I proto je pro nás je důležité, abychom uměli zajistit dopravu i v případě, že dojde k jakémukoliv výpadku ze strany firmy BusLine,“ říká liberecký primátor Tibor Batthyány (PRO 2016).

Zástupci samosprávy v Libereckém kraji tvrdí, že veškeré současné právní tahanice nemají a nebudou mít přímý dopad na občany, tedy cestující. Někteří ale zároveň přiznávají, že dosud platné smlouvy o dopravní obslužnosti byly v minulosti uzavřené nešikovně a společnost BusLine toho zneužívá k nátlaku na konkrétní politiky.

„Používají je už řadu let. Už jsme si na to pomalu i zvykli. Já sám jsem například dostal SMS zprávu, že pan Vařil (exšéf BusLine, pozn. redakce) mi nedoporučuje výměnu představenstva v dopravním podniku. Ale stejně jsem to udělal,“ popisuje poněkud nestandardní metody, jež podle něj používá právě firma BusLine, liberecký primátor Tibor Batthyány (PRO 2016).

Přestože případy spolu přímo nesouvisí, v obou figuruje společnost BusLine. O ni se letos na jaře zajímala i policie, která kvůli podezření ze zneužívání dotací, provedla v sídle firmy razii a obvinila hned několik osob.

Představitelé kraje i některých měst jsou přesvědčeni, že jedinou možností, jak se z pomyslných kleští soukromé firmy vymanit, je investovat do zajištění vlastní dopravní obslužnosti.

„Jsou dvě varianty, o kterých bude ale rozhodovat až příští vedení města. Buď půjde do soudních sporů s BusLinem a zariskuje, že může dopadnout velmi negativně. Nebo najde dohodu, kompromis, který bude bohužel znamenat i to, že dopravní podnik bude muset zaplatit podle mého odhadu minimálně desítky milionů výměnou za to, že se celá událost uzavře a dopravní podnik bude nadále provádět dopravu sám,” říká náměstek primátora pro ekonomiku, strategický rozvoj a dotace v Liberci Jan Korytář (Změna).

Politici se zároveň shodují v tom, že hlavní je pro ně mít co nejpřesnější kontrolu nad financemi. Jen z krajského rozpočtu totiž na zajištění autobusové dopravy odchází z rozpočtu přes 330 milionů korun.

„Pokud bychom získali většinový podíl ve společnosti, která ji provozuje, případně založili vlastního autobusového dopravce, mohli bychom lépe kontrolovat další investice,“ zdůvodňuje zájem kraje statutární náměstkyně pro resort ekonomiky, správy majetku a informatiky Jitka Volfová (ANO).

Firmu BusLine Seznam.cz už před časem žádal prostřednictvím její tiskové mluvčí o rozhovor s majitelem nebo vedením. Neúspěšně.

Doporučované