Článek
Jihočeský kraj chce se Správou železnic (SŽ) projektovat podjezd pod vlakovým nádražím v Českých Budějovicích. Stavbu zatím projektovalo město. Kraj dává přednost původní variantě, od níž město po roce 2010 ustoupilo. Odhady nákladů jsou kolem dvou miliard korun.
Tunel bude součástí takzvané zanádražní komunikace. Její velká část je už v provozu, měla by odklánět z centra tranzitní dopravu. Investorem zanádražního tahu je kraj. Stavba podjezdu se plánuje od roku 2001, v pondělí o ní budou jednat českobudějovičtí zastupitelé.
„Je to jedna z nejdéle a nejhůře připravovaných staveb v Českých Budějovicích. Jsme připraveni vést projekční přípravu společně se Správou železnic, mohlo by to proces zrychlit. Považuji rovnou variantu (tunelu) za nejrozumnější, i když s sebou nese diskuse s majiteli pozemků,“ řekl jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS). Od takzvané rovné varianty město ustoupilo po roce 2010, po kasační stížnosti na územní rozhodnutí od lidí, jimž patří domy v Dobrovodské ulici.
Město připravuje esovitou variantu, šikmé propojení křižovatky Dobrovodské s Plynárenskou ulicí. Pracuje na dokumentaci pro územní řízení. „Abychom ji mohli dopracovat, potřebujeme shodu s krajem a potřebujeme i Správu železnic, kvůli podtunelování kolejiště,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Petr Holický (ANO).
Podle Kuby není možné esovitou variantu postavit. Dopravní zátěž by byla extrémní a SŽ plánuje na stejných pozemcích parkovací dům a podchod pro pěší. „Ty dvě stavby se vedle sebe nejsou schopny vejít. Považuji to za fatální selhání vedení města,“ řekl Kuba.
U esovité varianty, která by ústila do míst, kde je dnes sběrný dvůr, narazilo město na problém. Když začalo projektovat, nevědělo, že vznikne sídliště Dubičný potok s 2000 byty, řekl bývalý náměstek primátora Viktor Lavička (ANO). Dopravní zátěž by byla moc velká a radnice by nedostala kladné stanovisko policie.
„Je možné, že křižovatka by mohla být v areálu firmy E.ON, výjezd z tunelu by mohl být méně příkrý,“ řekl Lavička. Jak dodal, s E.ON domluvil, že by městu některé pozemky firma prodala. Náklady odhadl na 2,3 miliardy korun bez DPH. Kuba řekl, že cena by byla 2,5 miliardy. Podle Holického bude každá varianta podjezdu stát dvě miliardy a víc.
Kuba dnes připomněl, že město za projekční práce na obou variantách zatím zaplatilo téměř 30 milionů korun. Kritizoval, že radnice s krajem stavbu nekonzultovala. Podle Holického měli informace o podjezdu pracovníci hejtmanství. „Je ale možné, že vedení kraje je nedostávalo,“ řekl Holický.
Budějovičtí radní již dříve řekli, že tunel se musí zprovoznit společně s dálničním obchvatem. Stát podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) zprovozní obchvat Českých Budějovic, který je součástí D3, v roce 2024, některé části by mohly být hotové o rok dřív.