Článek
Gabriela Koukalová získala pro Česko první titul na biatlonovém šampionátu v Hochfilzenu. Vyhrála po famózním běhu a bezchybné střelbě sprint žen.
S každým takovým úspěchem stoupá její marketingová cena i zájem o biatlon.
Zlatý závod Gabriely Koukalové on-line - čtěte ZDE
Kouzla Gabriely Koukalové. Z potíží se spodním prádlem udělá show jménem biatlon - podívejte se ZDE
Marketingoví experti odhadují, že v případě jednotlivých sportovců jde o částky, které se pohybují v milionech korun. A k tomu je nutno připočíst konkrétní marketingová partnerství v hodnotě až desítek milionů.
„Záleží na výsledcích sportovců. Na mediální prezentaci. A také na tom, jak s tím daný svaz pracuje. Nakolik dělá svůj produkt exkluzivní," říká Tomáš Leixner ze sportovní agentury RAUL. „Biatlonový svaz s tím pracuje velmi šikovně. Nenechává to na agentech jednotlivých sportovců, marketingová práva svých osobností si drží. Potom i peníze, které se získávají díky Gabriele Koukalové a dalším závodníkům, jdou primárně do svazu, což přináší rozvoj daného sportu jako takového."
Je už biatlon oblíbenější než hokej? Pusťte si studio o biatlonovém šílenství:
Srovnání Koukalová - Sáblíková
Jaký je marketingový potenciál Gabriely Koukalové? Leixner, který byl hostem studia Seznam Zprávy o fenoménu biatlon, své propočty odvodil od jiné famózní sportovkyně, rychlobruslařky Martiny Sáblíkové.
„V případě Martiny se - za olympijský cyklus - ta částka pohybuje okolo deseti milionů korun. A Gabriela Koukalová se může pohybovat podobně, ne-li výš. Na obrazovce je častěji, její sport je málo předvídatelný, takže je neustále atraktivní. Nadto je Gábina z mediálního pohledu zajímavější osobností."
Leixner narážel na to, že šampionka v biatlonu se nezdráhá poměrně otevřeně mluvit o sobě i svých blízcích, novináři si ji rádi dobírají kvůli módě či líčení. A když chybuje, třeba „zapomene" hůlku (před pár týdny se jí po střelbě v leže zahákla hůlka do koberce, Koukalová se musela vracet a připravila se o vítězství), na kamery pak popisuje, jak se na sebe zlobí. A že se jí podobné „mimózní" věci prostě dějí. Občas někde nechá vybavení, občas se ztratí.
„Pro média je to skvělý materiál. Diváci vnímají sportovce přes to, jak mají těžký dril a jak trénují. A Gábina jim připomíná, že jsou to taky lidé, kteří mají své vlastnosti. Kteří dělají to, že si zapomenou hůlku a jsou různě roztržití, to dotváří jejich osobnost," míní Leixner. „Dá se s tím pracovat v reklamě, marketingově využít."
Co naopak sponzorům zásadně vadí? Pusťte si následující video: