Hlavní obsah

Zmatek v F1. Týmy v existenčních problémech, Ferrari hledá novou hvězdu

Foto: Profimedia.cz

Pandemie zastavila závody F1. Týmy tak mají finanční potíže.

Koronavirus rozkládá formuli 1. Závody jsou daleká budoucnost a týmy si připisují jen milionové ztráty. Stáje tak budou mít až existenční problémy. Ferrari se rozloučilo s Vettelem a na příští sezonu za něj musí hledat náhradu.

Článek

Pandemie zastavila rozjezd nové sezony seriálu formule 1 už v polovině března. Organizátoři musí přesouvat či rušit jeden závod za druhým, a týmům se tak s každým týdnem rapidně snižuje sezonní příjem, který je úzce spjatý právě s pořádáním velkých cen.

Koronavirus tak představuje až existenční problém pro menší, a zároveň tak hůře zajištěné stáje. Právě týmy typu Haas či Williams jsou závislé na příjmech od vedení seriálu, které představují více než třetinu jejich celkového rozpočtu. Nejchudší týmy tak zažívají krušné období. Alespoň naději na přežití dala monopostům vlastnická skupina seriálu formule 1, Liberty Media.

Foto: Profimedia.cz

Prvním závodem sezony měla být Velká cena Austrálie. Organizátoři ale Grand Prix nakonec zrušili jen pár hodin před startem.

„Že v sezoně vypadne jeden závod, se může stát a běžně se to děje. Aby ale byla zrušená sezona nebo nebylo jisté, jestli se vůbec pojede, to může být pro stáje likvidační samo o sobě. Majitelé formule 1 jsou si toho ale vědomi a proto udělali před čtrnácti dny, v rámci mediální skupiny, velkou transakci, jež si dala za cíl navýšit likviditu části vlastněné formule 1 o 1,4 miliardy dolarů. Vedení seriálu tak rychle získalo potřebné finance a dle médií mělo vyplatit týmům celosezonní příjem, dle odhadových tabulek,“ vysvětlil pro Seznam Zprávy uznávaný expert Tomáš Richtr.

Z pozice majitele šlo o velký krok, jelikož takto velkou transakcí mohl narušit vlastní fungování a zároveň ohrozit chod formule 1 jakožto sportu. Výše vyplacených příjmů jednotlivým týmům se liší v návaznosti na „výkonnostní“ tabulku. Ta funguje na principu tří finančních sloupců.

První sloupec přitom uvádí stejnou částku, kterou obdrží všechny týmy, a to za účast v seriálu. Ta se pohybuje okolo 30 milionů dolarů. Druhý sloupec stáje odměňuje za umístění v poháru konstruktérů. Třetí sloupec se už týká jen historicky nejúspěšnějších týmů, které si vyjednaly s vedením seriálu status důležitého týmu pro formuli 1. V celkovém součtu tak například nejchudší Williams od vedení závodů obdrží „pouhých“ 60 milionů dolarů a oproti tomu Ferrari, nejstabilnější stáj závodní listiny, dostane hned 205 milionů dolarů.

I přes předčasné vyplacení sezonních příjmů by ale zúčastněné strany mohly mít problém nejen v případě, kdy by se musela letošní sezona odložit úplně. I tak je ale vlastnická skupina F1 Liberty Media natolik finančně silná, že by tento scénář mohla ustát. „Odložení letošní sezony by pro formuli 1 bylo obrovskou ránou. Podle auditorských zpráv má ale Liberty Media potenciál překonat i tento černý scénář. Otázkou je, jestli by se poté nechtěla seriálu zbavit,“ uvedl odborník Tomáš Richtr.

Pandemie by mohla mít i velký vliv na další působení továrních automobilek ve formuli 1. Ty závody využívají zároveň jako propagační prostor, a promují tak svoji značku. „Vlastníci velkých automobilek můžou po pandemii změnit pořadí v žebříčku hodnot a vlastních priorit. To by se mohlo přímo dotknout jejich stájí formule 1, které by mohli prodat soukromým vlastníkům,“ domnívá se Tomáš Richtr.

Foto: Profimedia.cz

Pandemie může ovlivnit budoucí fungování továrních značek v motorsportu.

Podobný scénář by měl nastat i dle predikce bývalého irského automobilového závodníka a manažera Eddieho Jordana. Ten předpovídá, že velké tovární automobilky svět formule 1 opustí do dvou let. „Jsem přesvědčen, že Mercedes, Honda, nebo dokonce Renault šlápnou na brzdu a své závazky vůči formuli 1 během následujících dvou let ukončí,“ nechal se slyšet Jordan.

Tovární značky by dle jeho předpovědi měly seriál opustit kvůli velkému politickému tlaku například ze strany Evropské unie. Ta dle jeho slov nutí automobilky vyrábět auta s elektrickým pohonem, což si žádá velké investice, a právě formule 1 může být jeden z prvních škrtů, které značky udělají.

Pandemie sice zastavila pořádání velkých cen, zákulisní dění ale pokračuje dál. Velmi zajímavou novinku oznámilo v úterý ráno Ferrari. Italská stáj po této sezoně řekne „arrivederci“ svému nynějšímu pilotovi číslo jedna Sebastianu Vettelovi.

Foto: Profimedia.cz

Mezi týmy formule 1 je velký finanční rozdíl. Nejbohatší Ferrari má roční rozpočet 435 milionů dolarů, oproti tomu Williams nebo Haas má na rok 150 milionů dolarů.

Německý pilot se s vedením stáje nedohodl na podmínkách prodloužení smlouvy a kokpit ikonicky červené formule opustí. Zároveň s oznámením odchodu bývalého mistra světa se ihned začaly objevovat spekulace, kdo že bude jeho náhradou.

„Kdo nahradí Sebastiana Vettela, si netroufám odhadnout, jelikož formule 1 je v těchto věcech sympaticky nepředvídatelná. Pokud bych se ale na to podíval logicky, tak by Ferrari normálně sáhlo do řad vlastní akademie, kde je mimo jiné i syn slavného Michaela Schumachera,“ reagoval na dotaz Seznam Zpráv Tomáš Richtr.

Ve hře je samozřejmě i příchod zkušených pilotů, kterým po konci letošní sezony končí smlouva. „Volným agentem se stane Daniel Ricciardo, který se nejspíše rozejde s Renaultem, a stejně tak i Carlos Sainz z McLarenu. Ferrari údajně jednalo i s Lewisem Hamiltonem, ten měl ale jeho nabídku odmítnout,“ přiblížil přestupové spekulace expert na formuli 1 Tomáš Richtr.

Doporučované