Hlavní obsah

Koronavirus zásadně mění spotřebitelské chování

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační fotografie.

Koronavirus zásadně mění spotřebitelské chování napříč Evropou. Nejvíc nakupují Maďaři, největší propad je ve Španělsku.

Článek

Globální pandemie COVID-19 zcela proměnila nákupní chování Evropanů. Situace se liší dle rozsahu přijatých opatření jednotlivých zemí proti šíření nákazy. Spotřebitelsky neplatí ani tradiční dělení na západní, střední a východní Evropu jako doposud. V Maďarsku počet objednávek narostl až o 56 %, zatímco ve Finsku je propad okolo 5 %. Česká republika se drží uprostřed. Největší propad je ve Španělsku.

Data vycházejí z analýzy nákupního chování zákazníků společnosti Alensa, která provozuje přes 50 e-shopů s kontaktními čočkami, brýlemi a dalším příslušenstvím ve 29 zemích Evropy a Rusku. Vzorkem bylo přes 15 tisíc objednávek od 4. do 17. března 2020, které byly porovnány s obdobím před zavedením opatření jednotlivými státy Evropy.

„Obecně evidujeme větší košíky a nárůst objednávek. Aktuálně jsou dva typy zákazníků. V zemích, kde ještě nejsou takové restrikce, se lidé spíše předzásobují. Tam, kde už restrikce jsou, nebo je třeba zavedena karanténa, pozorujeme přelévání zákazníků z kamenných prodejen do on-linu. Dobrá zpráva pro ekonomiku je, že lidé nepřestávají nakupovat,“ komentuje data Jan Jelínek, analytik společnosti Alensa.

Doporučované