Článek
Vyplývá to z justiční databáze InfoSoud. Mluvčí SÚKL Klára Brunclíková sdělila, že obsahem smíru bylo finanční vyrovnání téměř 14,5 milionu korun. Současný systém e-receptů funguje na novém řešení, které lékový ústav začal budovat po těchto sporech.
„K tomuto řešení bylo přistoupeno po výzvě soudu, který důrazně apeloval na účastníky řízení, aby s ohledem na dlouholetý průběh sporu a narůstající náklady soudního řízení nalezly cestu k ukončení sporu uzavřením smíru,“ sdělila Brunclíková. SÚKL v roce 2021 podle mluvčí vyčíslil, že ušetřené náklady řízení, které by musel vyplatil žalující straně, mohly být až 7,5 milionu korun a další potenciální nároky a pohledávky.
Firma původně žádala 167 milionů korun i omluvu, podle mluvčí tento závazek předmětem smíru nebyl. „Systémy, které byly součástí sporu, SÚKL již nepoužívá. Agendy jsou již zajištěny v jiných systémech,“ dodala.
Tronevia systémy vytvořila v letech 2012 až 2014 devět systémů včetně e-receptů a konopného registru. Smlouvy na ně vypršely ústavu v srpnu 2015 a dál je provozoval sám bez licencí. Některá média psala, že zakázku na správu centrálního úložiště vyhrála společnost půl roku po svém vzniku, sama ji neprovedla a zajistil ji její subdodavatel IT Vítkovice Solutions.
K tomuto řešení bylo přistoupeno po výzvě soudu, který důrazně apeloval na účastníky řízení, aby s ohledem na dlouholetý průběh sporu a narůstající náklady soudního řízení nalezly cestu k ukončení sporu uzavřením smíru.
Pokračování podpory systémů firma podmiňovala uznáním autorských práv, která podle ní nebyla ve veřejné zakázce vyčíslena. V roce 2015 soud předběžnými opatřeními nejdříve SÚKL zakázal na několik měsíců systém používat, poté bylo spuštěno náhradní řešení.
V dubnu 2016 vypsal SÚKL veřejnou zakázku na nový systém e-receptů, očekával cenu 62 milionů korun. Firma Solitea, která ještě pod názvem Aquasoft solutions spravovala původní úložiště elektronických receptů a později pomáhala s náhradním řešením, nabídla cenu 14,7 milionu korun bez DPH. Soud začal spor projednávat v listopadu 2016.
Lékaři musí povinně předepisovat všechny léčivé přípravky na recept elektronicky od roku 2018, jako možnost fungovaly od roku 2007. Někteří zavedení nové povinnosti odmítali kvůli nutnosti používat počítač s připojením k internetu, první rok jim proto ministerstvo neudělovalo pokuty. V současné době systém odbaví více než šest milionů receptů za měsíc.
Postupně ministerstvo spouští také další funkce systému jako je například lékový záznam, tedy výpis předepsaných léků dostupný lékárníkům a lékařům. Nově také funguje podobný záznam o provedených očkováních jako elektronický očkovací průkaz.