Článek
Názor na to, jestli se Češi obejdou, nebo neobejdou bez bankovních poboček, se v průběhu let mění. Že jsou lidé připraveni „bankovat“ jen přes počítač nebo chytrý telefon, si myslely malé banky, když vstupovaly na tuzemský trh. I ony však postupně zjistily, že bez poboček to zatím nepůjde.
Živé bankéře však lidé vyhledávají čím dál méně. Umíráček začal bankovním pobočkám zvonit ještě hlasitěji kvůli strachu z nákazy koronavirem. Například v ČSOB registrují až o pětinu nižší návštěvnost než před vypuknutím pandemie. „Epidemie změnila chování klientů, digitální bankovnictví zaznamenalo prudký nárůst,“ potvrdila i mluvčí Equa bank Markéta Dvořáčková.
Komerčka zruší pětinu poboček
Banky v oblasti digitalizace přitvrzují a správa financí se ještě rychleji posunuje z pobočky do obýváku. Že ruku v ruce s tím bude ubývat poboček, je nasnadě. Týká se to i velkých tradičních bank. Třeba Komerční banka sníží do letošního září počet poboček o více než pětinu na 241. Vzdát se jich ale úplně nehodlají. „U komplikovanějších produktů, jako jsou hypotéky či investice, lidé oceňují možnost se poradit,“ vysvětluje Patrik Madle za ČSOB.
A nejde jen o poradenství. Některé produkty totiž stále ještě on-line sjednat nejdou, jejich výčet se liší banka od banky. Třeba v ČSOB to je hypotéka. „Pracujeme na tom, aby ji bylo možné v budoucnu sjednat online,“ slibuje Madle.
Během koronakrize začali on-line bankovnictví přicházet na chuť i tradiční návštěvníci klasických poboček – senioři. Komerční banka registrovala v květnu 120procentní nárůst seniorů, kteří si založili internetové nebo mobilní bankovnictví.
ING Bank se ovšem už na sklonku loňského roku rozhodla pro radikální řešení: pobočkovou síť zrušit úplně. Zjistila, že více než 80 procent kapacity jejích kiosků a poboček sloužilo pouze k informování či obsluze současných zákazníků. A toto číslo dlouhodobě rostlo.
„Vzhledem k našemu stávajícímu produktovému portfoliu, které zatím tvoří spořicí účet a podílové fondy, které si klient také může založit on-line, jsme vyhodnotili, že prostřednictvím digitálních technologií a zákaznického call-centra jsme schopni obsloužit klienty lépe a efektivněji,“ vysvětluje ředitel retailové sekce banky ING Česká republika Radek Sedlář.
V případě složitějších operací má klient navíc stále možnost zavolat na call centrum a pokud stále vyžaduje osobní kontakt, může přijít do kontaktního místa na pražskou Harfu, kde banka sídlí.
Rozhodnutí se dotkne desítky poboček a banka díky němu uspoří řádově miliony korun. Ty chce podle Sedláře investovat do rozvoje digitální strategie a posilování call centra. „Nevnímáme digitalizaci jako snižování nákladů, ale jako jedinou možnou strategii, jak udržet banku do budoucna konkurenceschopnou a prosadit se v konkurenci nových technologických společností nabízejících finanční služby,“ uvedl.
Poslední pobočka v pražském obchodním centru Quadrio se zavře tento měsíc.