Hlavní obsah

Sprej slibuje ochranu proti covidu. Reklamu prověřuje úřad

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Reklama tvrdí, že nosní a ústní spreje Virostop zajišťují „několikanásobné snížení rizika infekce covid-19“ a jsou „účinné proti novým mutacím“. Státní ústav pro kontrolu léčiv šetří, jestli nejde o klamavou reklamu.

Článek

Zní to lákavě. Stačí si za zhruba 400 korun koupit ústní a nosní sprej Virostop, užívat ho dvakrát denně a zajistíte si „několikanásobné snížení rizika infekce covid-19“. Navíc má přípravek fungovat i proti novým mutacím, včetně nekontrolovaně se šířícího omikronu. Alespoň to tvrdí reklama, na kterou lze narazit na internetu i ve vysílání celoplošných televizí.

Jak ale zjistily Seznam Zprávy, Státní ústav pro kontrolu léčiv v současnosti ověřuje, zda jsou slibované účinky pravdivé.

„Výsledek šetření a eventuální potvrzení nebo vyvrácení uváděných údajů v reklamním sdělení můžeme sdělit, jakmile budeme mít k dispozici všechny potřebné informace pro odborné vyhodnocení prezentovaných údajů,“ nechce však další podrobnosti sdělovat mluvčí SÚKLu Klára Brunclíková.

Propagaci zdravotnických prostředků zpřísnila loni novela zákona o regulaci reklamy. Několika podněty na zmíněnou reklamu se zabývala i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Věc ale vždy odložila.

Výrobce Virostopu společnost Herb-Pharma si za výroky v reklamě stojí a odkazuje se na publikovanou studii. Ta sice proběhla jen na původním kmenu koronaviru, ale Herb-Pharma tvrdí, že tyto laboratorní testy opakuje i s novými mutacemi.

„Na základě klinických studií a těchto in-vitro studií naši vědci došli k závěru, že Virostop s patentovaným složením má preventivní účinek na původní koronavirus SARS-CoV-2 a na jeho následné mutace. Na základě účinku polyfenolů obsažených ve Virostopu na proteinový obal předpokládáme, že Virostop bude účinkovat i na další nové mutace,“ říká marketingová asistentka Herb-Pharma Magda Tobolová.

Jak je to s obranou proti covidu

Předložená studie z Maďarska ale neříká, že Virostop chrání před infekcí covidu-19. Ze závěru testování na 170 lidech probíhajícího od 15. ledna do 31. května 2021 vyplývá pouze to, že skupina užívající preparát z cistu krétského měla dvanáctý den po pozitivním testu na covid-19 mírnější příznaky.

„Rozdíly jsou však jen v řádu procent a vyšly jen u některých příznaků, u jiných rozdíl nebyl. Studie je velmi malá. Není randomizovaná a není kontrolovaná placebem. Zúčastnění tedy věděli, že dostávají něco nového a skvělého. Výsledky nelze vztahovat na všechny varianty covidu-19 a už vůbec ne na ty nové, které se v té době v Maďarsku jistě nemohly vyskytovat,“ říká lékař a předseda Mladých praktiků Vojtěch Mucha, kterého se Seznam Zprávy ptaly, zda by přípravek doporučil svým pacientům.

Je důležité poznamenat, že Virostop není registrován jako lék, ale pouze jako zdravotnický prostředek.

V tiskové zprávě, která se v různých modifikacích objevila také jako PR článek na různých českých zpravodajských webech, ale výrobce tvrdí, že Virostop uchránil ve studii zúčastněné i před nákazou covidem-19. Žádná taková ale není k nalezení.

„Studie čeká na publikaci a ještě tedy není veřejná,“ vysvětluje obchodní a marketingový ředitel společnosti Herb-Pharma Branislav Kaňa.

Podle praktického lékaře Muchy ale výrobce reklamou mezi lidmi vzbuzuje pouze plané naděje.

„Jedná se o bylinný ‚zdravotnický prostředek‘, který snad obsahuje látku lehce mírnící příznaky u lehkého covidu-19. Tvrdit, že chrání proti nákaze nebo poskytuje něco jako ‚několikanásobnou ochranu‘, považuji za šmejdství. Jde o parazitování na důvěře neinformované části populace,“ má jasno Mucha.

Dezinfikuje, ale neuchrání, říká lékařka

Virostop hájila v prezentaci firmy na webu například primářka interního oddělení Oblastní nemocnice Kolín Emilie Niedobová. Ve stejné tiskové zprávě zmíněné už výše se píše:

„Díky přírodnímu složení, nulové kontraindikaci a možnosti podávat jej už od tří let věku je Virostop dostupný široké veřejnosti. Pro podzimní a zimní období, kdy pandemie covid-19 opět nabírá na síle, může být spolu s očkováním a dodržováním protipandemických opatření ideálním řešením, jak snížit počet nových infekcí,“ uvádí Emilie Niedobová, primářka Oblastní nemocnice Kolín.

Jako o prevenci proti nákaze covidem-19 mluvila Niedobová o Virostopu také například v rozhovoru pro iDnes.cz. Seznam Zprávy se jí proto zeptaly, zda skutečně souhlasí s výroky uvedenými v reklamě, tedy že Virostop poskytuje několikanásobnou ochranu proti nákaze covidem-19 a funguje i proti novým mutacím.

„Reklamu jsem dnes zhlédla poprvé a rozhodně si nemyslím, že Virostop ochrání proti infekci covid-19 včetně nových mutací a omikronu. V minulém roce jsem souhlasila s jednou zprávou, která obsahovala text, který jsem chápala jako podporu očkování a preparát Virostop jako jednu z možných cest lokální dezinfekce – rukou, sliznice nosu a úst s preparátem přírodního původu, tudíž vhodného i pro dětskou populaci,“ napsala v odpovědi Niedobová.

Výzkumy ukazují, že některé nosní spreje skutečně mohou v budoucnu bránit nákaze covidem-19, zatím se ale jejich účinky ověřují a nejsou dostupné na trhu. Vědci na Univerzitě v Helsinkách například testují sprej s obsahem syntetické bílkoviny, která by se teoreticky mohla navázat na koronavirus a zabránit nákaze. V Austrálii zase momentálně běží klinická studie testující účinky heparinového spreje. Ten se strukturou podobá polysacharidu v nosní tkáni, takže vědci odhadují, že laicky řečeno koronavirus zmate, a ten se tak spojí s heparinem namísto lidského těla.

I látky obsažené ve Virostopu mají v laboratorních podmínkách nadějné výsledky. Jenže zatím chybí ověřené klinické studie. To je také důvod, proč má Virostop problémy se svou reklamou i v dalších evropských zemích.

Problémy v zahraničí

Ve Velké Británii výrobce propagoval Virostop sloganem: „Nastříkejte si s Virostopem roušku navíc. Virostop nabízí prevenci a ochranu proti infekčním virům, včetně covid-19.“ Organizace na ochranu spotřebitelů Which? proto regulátory loni v létě na tento a další dva výrobky upozornila. Virostop posléze přestal reklamu ve Velké Británii používat.

Také v Maďarsku šetří přípravek dozorové orgány. Úřad pro hospodářskou soutěž (GVH) od loňského roku zjišťuje, jestli reklama na Virostop není protiprávní.

„Úřad pro hospodářskou soutěž vyšetřuje, zda distributoři ústního spreje proti chřipce Virostop a nosního spreje Virostop neuváděli zavádějící tvrzení o jejich vhodnosti pro léčbu nemocí, včetně infekcí covidu-19,“ napsalo GVH v odpovědi pro Seznam Zprávy.

Pokud by úřad dospěl k závěru, že distributoři zákon porušili, může vyjma zákazu reklamy udělit pokutu až do výše 10 procent obratu firmy. Podle obchodního a marketingového ředitele společnosti Herb-Pharma Bratislava Kani je ale šetření neopodstatněné.

„Někomu jsme se asi tím velkým nárůstem prodejů znelíbili,“ myslí si Kaňa.

Vyjma maďarského Úřadu pro hospodářskou soutěž spustil řízení s distributorem Virostopu také Národní ústav pro kontrolu léčiv a potravin (OGYÉI), tedy obdoba českého SÚKLu. Na čas byl prodej Virostopu i zastaven, firma se ale úspěšně bránila a přípravek se opět prodává.

Doporučované