Článek
Řekl dnes ČTK mluvčí krajského úřadu Filip Trdla. Hlavním důvodem nižších tržeb v autobusech a vlacích regionální dopravy bylo zrušení jízdného loni na jaře, omezení spojů zejména v souvislosti s přerušením výuky ve školách a také úbytek cestujících.
Největší propad tržeb, zhruba o 40 milionů korun, zaznamenali dopravci na jaře, když kraj kvůli ochraně řidičů a průvodčích na měsíc zrušil jízdné. Tehdy kvůli nedostatku ochranných pomůcek mohli lidé od 16. března cestovat autobusy a vlaky po kraji bez odbavení, znovu se v dopravě začalo platit až po Velikonocích od 14. dubna. Teď už nic takového potřeba není, ochranných prostředků je podle dopravců dostatek, firmy navíc pořídily vybavení a vozy pravidelně dezinfikují. Někde využívají ozon, jinde UV lampy a jednorázové dezinfekční utěrky na ošetření exponovaných míst.
Omezený byl ale loni i rozsah dopravy. Na jaře kraj kvůli úbytku cestujících v souvislosti s uzavřením škol a omezením výroby v podnicích postupně veřejnou dopravu výrazně zredukoval. Po dohodě s dopravci zrušil zhruba 20 procent autobusových a 15 procent vlakových spojů. Počet cestujících klesl postupně až na desetinu. S obnovením výroby a obnovováním výuky spojů přibývalo, cestující se ale v obavě z nákazy vraceli jen zvolna. Plně se provoz v kraji obnovil až se zahájením nového školního roku v září, ale ne na dlouho.
Podzimní vlna pandemie a přechod na distanční výuku znovu obsazenost vlaků a autobusů snížila, redukce spojů jsou ale výrazně menší. V souvislosti se zastavením volnočasových aktivit, uzavřením kin, divadel a barů nejezdí od poloviny října víkendové noční vlaky z Liberce do Tanvaldu, Semil, Frýdlantu a Hrádku nad Nisou, zrušené jsou po většinu doby školní spoje, předčasně kraj ukončil i některé turistické linky. Obsazenost spojů se podle odhadů snížila zhruba na 60 procent. Zajištění regionální dopravy přišlo loni zhruba na 886 milionů korun.