Hlavní obsah

Pandemie ukázala, jak moc chybí zdravotní sestry. Pomoci má nové studium

Foto: VFN/Markéta Sýkorová, Seznam Zprávy

V Česku chybí asi 2500 zdravotních sester.

Pandemie koronaviru ukázala na dlouhodobý problém – nedostatek zdravotních sester v Česku. Ke zlepšení situace chce nyní přispět 1. lékařská fakulta UK a Všeobecná fakultní nemocnice.

Článek

Podle ministra zdravotnictví Vlastimila Válka (TOP 09) v Česku chybí asi 2500 zdravotních sester. Celých pracovních úvazků je nyní dohromady asi 80 tisíc.

„Sester a zdravotníků obecně nikdy nebude dostatek, vždy budou chybět. Medicína se posouvá a je stále náročnější. Sestry a obecně nelékařští pracovníci chybí. Chtěl bych ale spolu s Ústavem zdravotnických informací a statistiky udělat přesnější analýzu. Zda například, když chybí 2500 sester, tak za ně práci dělají ty stávající, protože to je potom strašné,“ popsal ministr.

Zároveň přislíbil, že se jeho resort na oblast více zaměří a vzdělávání sester finančně podpoří podobně, jako tomu bylo dříve u všeobecných lékařů. Konkrétní podporu nelékařských oborů chce řešit dále i s Asociací děkanů vysokých škol.

„Byl bych rád, aby výsledky těch debat byly do prázdnin. Abychom posílení nelékařských oborů, co se týče financování, udělali během dvou let. Aby už v roce 2024 při přijímačkách bylo možné přijímat studentů více,“ dodal Válek. Jen zvyšování mezd podle něj situaci nevyřeší. „Je to také otázka pracovních podmínek. Je to otázka kompetencí. Je to nekonečná cesta, ale je třeba na tom pracovat,“ řekl.

Cesta zdravotní sestry

V současné době je pro obor Všeobecná sestra potřeba absolvovat tříletý bakalářský studijní obor na vysoké škole nebo tříleté studium na Vyšší odborné škole, kde získá absolvent titul diplomovaný specialista.

Současná podoba vzdělávání všeobecných sester na vysokých a vyšších odborných školách má podle ministra Válka podporu většiny odborné veřejnosti. Po střední zdravotnické škole bez dalšího studia může absolvent či absolventka pracovat jako praktická sestra s nižšími kompetencemi.

Během jednotlivých vln pandemie se stupňovaly obavy, aby kvůli většímu náporu nedocházelo k hromadným odchodům personálu z nemocnic. Podle Válka toto ve větším měřítku nenastalo. Individuálně však lidé ze zdravotnictví odcházejí.

„Samozřejmě že odcházejí a samozřejmě jsou ve stresu. To zatížení a náročnost byla pro tyto lidi strašná. A pořád je. Je potřeba jim dát perspektivu a poděkovat. Ale i říci, co bude dál. Že zdravotnictví je stabilizované a kvalitní. Přesvědčit je, aby neodcházeli. Proto chci hledat cesty, aby měli dlouhodobou jistotu a mohli se těšit do práce,“ dodal ministr.

Třeba ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze dříve chybělo asi 200 sester, nyní se podle ředitele Davida Feltla situace mírně zlepšuje. „Pořád to ale není ideální,“ dodal.

„V současné době poptáváme zhruba 70 všeobecných sester. Z toho 50 na standardní lůžkové stanice, jako jsou především interní a chirurgické obory, ale i geriatrická péče,“ přiblížila Dita Svobodová, náměstkyně VFN pro nelékařská zdravotnická povolání.

Nový studijní program

Jednu z cest, jak situaci zlepšit, ve čtvrtek představila 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy. Pro budoucí všeobecné zdravotní sestry otevírá nový studijní obor Všeobecné ošetřovatelství. Tříleté studium má na praxi připravit kvalifikované sestry s bakalářským titulem. Program tak doplní další už fungující studijní obory, jako je adiktologie, fyzioterapie nebo porodní asistence.

Podle proděkana 1. LF UK a lékaře ze III. interní kliniky VFN Lukáše Zlatohlávka absolventi a absolventky absolvují 4701 výukových hodin. „Z toho 2380 tvoří teoretická výuka a 2321 hodin je praktické výuky,“ popsal lékař.

K červnovému přijímacímu řízení z biologie je možné podat přihlášku už nyní, a to nejpozději do 30. dubna 2022. „Ke studiu se mohou přihlašovat zájemci z gymnázií, středních zdravotnických škol, ale i z jakýchkoliv dalších středních škol s maturitou,“ dodal lékař a proděkan Zlatohlávek.

Škola plánuje k prezenčnímu studiu přijmout 30 uchazečů a uchazeček. Do budoucna by mohlo být dostupné i dálkové studium.

„Kromě povinného vzdělávání a praxe jsme praktickou výuku pojali interaktivně a individuálně, aby studenti a studentky viděli i specializované obory a místa. Budeme se snažit, aby se už při studiu staly součástí zdravotnických týmů,“ doplnila Dita Svobodová.

Doporučované