Článek
Článek si můžete pustit také v audioverzi.
Každé pondělní, a většinou i čtvrteční, ráno vypadá od ledna na všech školách stejně. Místo písemky v osm ráno, tyčinka do nosu nebo plivání do kelímku. Až poté, co se od zbytku třídy oddělí pozitivně testovaní, může začít výuka. Bez respirátorů. To ale platí jen pro školy, které se rozhodly využít rychlejší, antigenní testy.
Ty, které si zvolily přesnější PCR testy, čeká komplikovanější den. Dodání výsledků totiž trvá mnoho hodin a škola do té doby musí přečkat v respirátorech. Kdyby se totiž jen jeden žák ve třídě prokázal jako pozitivní, musela by do karantény celá třída. Proč tomu tak není v případě antigenního testování? Protože takový žák je hned izolován, a není tedy pro své spolužáky rizikovým kontaktem, vysvětluje hygiena.
Na nevýhodu PCR testování narazila tento týden základní škola na pražském Střížkově. Hygienici poslali do karantény celé třídy, kde byl pozitivně testovaný. Zdůvodnili to šířením varianty omikron. Týkalo se to i dvou tříd, kde měly děti respirátory. Hygienici poslali domů dvanáct tříd.
Školu rozhodnutí překvapilo. Podle její ředitelky Terezy Štaubrové dosud celé třídy do karantény neodcházely. Varianta omikron se navíc potvrdila jen u dvou ze 12 pozitivních případů.
PCR testy využívají i školy mimo Prahu: „Respirátory jsou do výsledků testů samozřejmě pro všechny nepříjemné. Nedá se to také úplně dodržet. Děti chodí na společná sociální zařízení o přestávkách, jedí, není to dostatečné,“ říká Seznam Zprávám Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy, která rovněž vyučuje na Gymnáziu Josefa Jungmanna v Litoměřicích. „Nikdo ale neřekl, že jsou opatření dokonalá. Školy dělají to nejlepší, co ve svých mezích zvládají,“ dodává.
Litoměřické gymnázium už testuje pomocí PCR testů delší dobu. Mazancová si chválí, že od nového roku se vše zrychlilo, protože škola navázala přímý kontakt s laboratoří, která výsledky pošle ten samý den odpoledne. „Odběry se musí odevzdat do určité hodiny, aby se to stihlo, často začínáme ráno i dřív. Každá zkumavka má vlastní štítek, kde je rodné číslo a jméno dítěte, musí se to polepit. Je to organizačně náročné,“ říká Mazancová.
Je to obtížně akceptovatelné, pokud chcete zachovat prezenční výuku. V tomto nastavení mají antigeny asi větší smysl.
Zda vybrat antigenní, nebo PCR testy se ředitelé zcela neshodují. „Je to sázka do loterie. Donedávna jsme testovali obojím. Mnohdy se nám ale stávalo, že dítě, které bylo pozitivní antigenem, bylo PCR negativní a naopak,“ říká Seznam Zprávám ředitelka pražské ZŠ Litvínovská 600 Věra Cyprichová.
Nakonec se vedení základní školy rozhodlo testovat jen antigenní metodou. Což udělala většina škol po republice. „Škol, které do PCR testování šly, je minimum, protože výsledky jsou zhruba za 24 hodin. Je to obtížně akceptovatelné, pokud chcete zachovat prezenční výuku. V tomto nastavení mají antigeny asi větší smysl,“ komentuje Seznam Zprávám Jiří Zajíček, předseda Unie školských asociací.
„Že mohou školy využívat i PCR testy, bylo v mimořádném prohlášení MZd. O tom MŠMT nerozhoduje. My jsme nabídli školám, že se mohou přihlásit do systému, ve kterém využívají PCR test, abychom i věděli, kolik antigenů mají hasiči rozvézt,“ odpovídá na otázku, zda Ministerstvo školství doporučuje školám konkrétní jeden postup, mluvčí resortu Aneta Lednová.
Ministerstvo školství podle Lednové pomáhá školám tak, že rozesílá do datových schránek aktuální informace i s interpretací a jasnými návody, co dělat v jaké situaci. Například, jak se zachovat v případě pozitivního testu žáka či studenta.
Podle ředitelky Terezy Štaubrové však manuály Ministerstva školství neobsahují jasnou metodiku při PCR testech. Hovoří převážně o antigenních testech. Podle jejích zkušeností byly ale v minulosti antigenní testy nepřesné, proto se rozhodla ve škole zavést PCR metodu.
Člověk navíc by se hodil
Na čem se ředitelka Věra Cyprichová a Petra Mazancová z Učitelské platformy shodují především, je, že přestože si školy již zvykly na celý proces testování, zasahuje to výrazně do jejich práce. Cyprichová zmiňuje, že na společném jednání ředitelů městské části se starostou padl návrh, že by mělo být ve škole zřízeno speciální pracovní místo navíc. Byl by to člověk, který by měl na starost pouze covid a s ním spojenou administrativu.
Školy totiž nejenže musí organizovat samotné testování, případně posílání do laboratoře v případě PCR testů. Celý výsledek musí nahlásit příslušné hygienické stanici. Pokud se objeví pozitivní případ, musí poskytnout údaje k vytrasování. „Začátkem listopadu jsme měli 12 dětí pozitivních PCR testem, k tomu hygiena požadovala vytrasovat spolužáky z lavice, před ním, za ním i přes uličku,“ popisuje ředitelka Cyprichová. Navíc se prý jednalo o hodiny jazyků, kde jsou často žáci namixovaní z jiných tříd.
„Chtělo by to pracovní sílu navíc. Jestli je to zrealizovatelné? Vzhledem k dnešním trhu práce sehnat někoho, kdo umí organizovat, zvládá práci s počítačem, přitom u něj nepotřebujete SŠ vzdělání, protože ho finančně neuplatíte, to je prakticky nemožné,“ dodává skepticky Věra Cyprichová.
Od nového roku ale školám přeci jen trochu usnadnila práci lepší propojenost administrativní povinnosti spojené s covidem a již zajetých školních informačních systémů, jako jsou například Bakaláři. Nově umí vygenerovat tabulku žáků s výsledkem testů, která se jen pošle hygieně.
Obecně se musí žáci i zaměstnanci škol testovat dvakrát týdně. Pokud tedy testují antigenní metodou. Pokud si školy zvolily PCR testy, stačí jen jednou týdně. Od 17. ledna bude jednotýdenní testování pro všechny jakoukoliv metodou.
Seznam Zprávy požádaly o vyjádření Ministerstvo zdravotnictví k jeho doporučení školám, zda mají spíše testovat antigenními, nebo PCR testy, a také na nová pravidla týkající se omikronu. Prozatím nepřišla odpověď.