Článek
„Firmy se ale zatím drží, nejsou informace, že by to někdo vzdal,“ řekl Pavel Kopáček, předseda Svazu výrobců skla a bižuterie, který na Jablonecku sdružuje zhruba 60 bižuterních firem se 4000 zaměstnanci.
Udržet firmy navzdory minimálnímu odbytu a ztrátě zakázek pomohl podle Kopáčka zejména vládní program Antivirus. „Malá výhoda je, že hodně firem je ve vlastních domech a provozovnách,“ doplnil Kopáček. Úvěry z programu COVID si podle něj většina bižuterních výrobců neodváží vzít, výjimkou jsou ti největší. Někteří budou ale žádat dotace z programu COVID - Nájemné.
Velkým problémem je, že výroba bižuterie je zaměřená zejména na export, historicky jde do zahraničí drtivá většina toho, co se v Česku vyrobí. S koronavirem se ale obchody na hlavních světových trzích téměř zastavily. „Třeba Italové přestali odebírat zboží a přestali platit,“ doplnil Kopáček. Vývoz je podle něj na nějakých deseti až 15 procentech. „Celkově odhadujeme, že se výroba propadla na třetinu, před 11 lety spadly tržby zhruba o polovinu. Teď je to horší,“ dodal předseda svazu.
Krajská radní Květa Vinklátová, která se spolu s dalšími stará o projekt Křišťálové údolí, Kopáčkova slova potvrzuje. „Výrobcům skla a a bižuterie přináší Křišťálové údolí marketingovou podporu ve smyslu cestovního ruchu. Snažíme se přivézt turisty do jejich provozoven. S prodeji, speciálně do zahraničí, kde je řada trhů uzavřených, ale výrobcům samozřejmě pomoci nemůžeme,“ podotkla.
Bižuterní výroba má na Jablonecku dvousetletou tradici. Její pozicí ve světě výrazně otřásl rozpad skupiny Jablonex Group, která ještě v polovině roku 2009 patřila k největším výrobcům bižuterie na světě. Pro menší výrobce v regionu firma zajišťovala odbyt produkce a některé úpravy a komponenty. Vyvážela do 90 zemí. Když tehdy akcionáři rozhodli o likvidaci skupiny, vážně tím ohrozili existenci odvětví v regionu.
Malé a střední bižuterní podniky ale rozpad Jablonexu donutil se spojit a bojovat za vlastní záchranu společně, výrazně v tom pomohl právě svaz. Přesto trvalo několik let, než se výrobci z krize vzpamatovali. Dnes obor v regionu zaměstnává zhruba o třetinu méně lidí než před ekonomickou krizí.
Tradiční odvětví by měl pomoci udržet cestovní ruch. Zmíněný krajský projekt Křišťálové údolí chce místní firmy a unikátní výrobu otevřít turistům. „Pro příští rok budeme mít o milion navýšený rozpočet na pět milionů. Aktuálně cílíme na tuzemské turisty, protože zahraniční u nás zatím nejsou, ale věřím, že i tak můžeme sklářům a bižuterním výrobcům pomoci,“ dodala radní Květa Vinklátová.
Propad zvýšil zájem o přehlídku Křehká krása
Propad odbytu zvýšil zájem firem o letošní prodejní přehlídku skla a bižuterie Křehká krása. V areálu Eurocentra v Jablonci nad Nisou se v srpnu uskuteční už podeváté. Svou produkci by tam mělo představit 41 firem nejen z Jablonecka, stále se ale hlásí další. Na všechny se tak zřejmě nedostane, prostor je omezený.
„Křehká krása je největší nekomerční přehlídkou skla a bižuterie v rámci celé Evropy,“ řekla Milada Valečková, ředitelka jabloneckého Muzea skla a bižuterie, které je spolupořadatelem. Muzeum se připojí s projektem Trienále a mimo jiné nabídne unikátní výstavu Handmade Dreams, která představuje současnou módní bižuterii. Výstavu, která pět let putovala po světě, připravilo muzeum pro Česká centra. „Bude ve druhém patře naší přístavby - krystalu,“ dodala Valečková.