Článek
Tereza Dostalíková studuje poslední ročník jazykového gymnázia a za pár týdnů ji čeká maturita. Už teď ale ví, že se nezvládne připravit tak, jak by chtěla.
„Učitelé se snaží na poslední chvíli dohnat učivo, které se zameškalo na on-line výuce. Jsme zavalení úkoly i na předměty, ze kterých nematurujeme, a k tomu se máme sami připravovat na zkoušky. Moc dobře se to skloubit nedá,“ vadí Dostalíkové.
Sama musela strávit kvůli pozitivnímu testu týden v izolaci. K tomu navíc část letošního školního roku proběhl na její škole v distanční formě kvůli karanténám. Do toho vstupují ještě přijímací zkoušky na vysokou školu.
„To už nezvládám. Distanční výuka, dohánění ve škole, k tomu příprava na maturitu. Dám si prostě pauzu a přijímačky na vysokou zkusím až příští rok,“ dodává maturantka.
Od září se sice plošně školy nezavíraly, část z nich ale musela vyhlašovat ředitelská volna nebo je zavřeli hygienici. Nově mohou ředitelé využít i desetidenního koronavirového volna navíc. Téměř každý žák navíc skončil alespoň na čas v karanténě, některé třídy i opakovaně. K tomu je nutné připočíst nabrané manko z minulých dvou školních let. Středoškoláci museli zůstat doma 155 dní, to znamená asi 80 procent jednoho běžného školního roku.
„Upřímně se obávám, že letošní rok bude pro maturanty nejhorší. Žáci, kteří zkoušky absolvují letos, strávili na distanční výuce nejvíce času,“ říká předseda Středoškolského sněmu hlavního města Prahy Jakub Lhota.
Gazdík: Úpravy neplánujeme
Ministerstvo školství žádné úlevy pro maturanty letos neplánuje. Po dvou letech proběhnou zkoušky opět standardně. V roce 2020 se odpouštěly písemné zkoušky z jazyků, loni nemuseli maturanti absolvovat kromě slohových prací ani ústní zkoušky z češtiny a z cizího jazyka. Jedinou úpravou letošních maturitních zkoušek po vzoru těch loňský je navýšení času na vyplnění didaktických testů. U jazyků o 10 minut, v případě matematiky o čtvrt hodiny. Nová vyhláška změnila trvání zkoušky od letoška natrvalo.
„Je to padlé na hlavu a podle mě je jen prodloužení času k ničemu. Fajn, že otázky vyplním v klidu, ale k čemu mi to bude, když to bude blbě?“ ptá se další maturantka Vanda Durková.
Na internetu už proto vznikla kvůli maturitě petice, kterou podepsalo přes 14 tisíc lidí. Kromě prodloužení času požaduje zrušení písemné slohové práce z českého a cizího jazyka.
„Cítíme se často nepřipraveni a maturita v tomto rozsahu nás stresuje. Odpuštění slohů by nám mohlo získat více času na přípravu na didaktické testy a ústní části maturit. Oproti loňským maturantům jsme ve velké nevýhodě nejen kvůli úlevám u maturit v roce 2021, ale i proto, že jsme přišli o nejpodstatnější části učiva střední školy,“ řekla Seznam Zprávám autorka petice Štěpánka Hřebíčková.
Cermat sice dostal od Ministerstva školství pokyn pro přípravu upravených maturit, s úlevami se ale počítalo jen v případě plošného uzavření škol. Omikronová vlna se však třídami už prohnala, nedá se tedy počítat, že by k takovému rozhodnutí do maturit ještě došlo. Ministr školství Petr Gazdík (STAN) proto za současných okolností žádné úlevy neplánuje.
„V tuto chvíli neuvažuje Ministerstvo školství o žádných dalších změnách v letošní maturitní zkoušce,“ řekl Gazdík Seznam Zprávám.
Za dva měsíce dva roky studia
S přístupem Ministerstva školství se ale oslovení maturanti nechtějí smířit. Připomínají, že ze čtyř let mohli bez omezení studovat jen rok a půl. Žádají proto prominutí alespoň písemných prací.
„Samozřejmě mám z maturity strach. Připravuji se sice od Vánoc, ale už je toho na mě prostě moc a poslední dobou trpím úzkostmi. Uvítala bych, kdyby se zrušila písemná část, a zbylo by mi tak více času na přípravu k ústním zkouškám,“ uvažuje studentka Katy Arnoltová.
V posledním ročníku navíc musí maturanti dohánět nejen zameškané teoretické učivo, ale i praktickou výuku, která je na odborných školách nedílnou součástí maturitní zkoušky.
„Pro nás jako pro budoucí chemiky je to velice obtížné, jelikož se teď ve čtvrťáku v podstatě s laboratoří seznamujeme. Pouze jsme si procvičili psaní protokolů s imaginárními hodnotami, takže ani pořádně nevíme, co za práci jsme vlastně dělali. A nyní máme zvládat všechnu neprobranou látku, ze které maturujeme,“ vadí maturantce Adéle, která si nepřála zveřejnit své příjmení, ale redakce ho zná.
Ještě více se covid podepsal na žácích nástavbového studia. To trvá dva roky, téměř polovina tedy proběhla distanční formou.
„V některých předmětech máme probrané pouze dva roky učiva a ještě nám zbývá polovina. Za dva měsíce ale maturujeme, takže nemáme šanci to stihnout,“ dodává maturantka Nikola, která si rovněž přála zůstat v anonymitě.
I kvůli úpravám formátu maturitní zkoušky loni neuspělo v didaktickém testu z češtiny jen 4,9 procenta prvomaturantů. Předloni to bylo 14,2 procenta. Neúspěšnost v angličtině se mírně zvýšila na 6,7 procenta, v případě matematiky naopak o něco snížila na 16,8 procenta. U matematiky to ale bylo jen díky tomu, že ministerstvo zpětně snížilo hranici úspěšnosti z 33 na 27 procent.