Článek
Je krátce po páteční jedenácté dopoledne. Čas obědových meníček teprve začíná. Pivnice na třídě kapitána Jaroše v centru Brna se pozvolna plní hosty. Obsazených stolů je většina, strávníci u nich sedí většinou po jednom či po dvou. V podniku je asi dvacet lidí.
Že v Česku momentálně padají třicetitisícové rekordy v denních počtech nakažených, uvnitř host nepozná. Jen cedule na vstupních dveřích upozorňuje na nutnost roušky.
Příjemná obsluha roznáší voňavé krkovice bez ochrany úst, číšník do minuty přináší redaktorovi objednanou polévku. Žádný doklad o očkování či prodělaném covidu vidět nechce. I když mu to vládní nařízení ukládá. „Nemám na to čas. A z pohledu České obchodní inspekce k tomu ani nemám oprávnění,“ říká s klidem.
Brněnská pobočka České obchodní inspekce sídlí jen o několik budov vedle. Proti tvrzení se však ohrazuje. „Máme i na stránkách vyvěšeno, že provozovatel má právo vykázat hosty, kteří opatření nedodržují, a není to diskriminační. Takový je oficiální postoj inspekce. Řešili jsme to i na základě dotazů velkých firem, zda třeba mohou vykázat člověka, který nesplňuje opatření,“ říká mluvčí inspekce Jiří Fröhlich. Kontroly však podle zákona připadají hygienikům či policii.
Jak zjistila redakce Seznam Zpráv při testu v Brně, majitelé provozoven nahlíží na opatření se švejkovskou kreativitou. Někteří zavedli precizní systém kontrol, naopak jinde dokonce rozeslali zaměstnancům podrobný manuál, jak opatření obejít.
Hospodský: Je v tom bordel. Nakažení jsou i očkovaní
Benevolentně k hostům přistupuje třeba provozní Bohuslav Galčan z pivnice 2 blázni na Poličce v centru Brna. Návštěvníků se ptá, jestli opatření splňují, potvrzení však nevyžaduje. „Přistupuju k tomu jak k pomocné stráži za komunistů. Většinu štamgastů znám. Vím, jestli jsou očkovaní. K nařízením typu, že v deset hodin večer přijde covid a hospoda musí být zavřená, mám averzi,“ přiznává hospodský.
Lze namítnout, že nedodržování opatření může přispět k šíření nákazy a ohrozit zodpovědné hosty. Jenže hospodský odvětí, že koncept bezinfekčnosti má „trhliny“. „Promiňte, je v tom takový bordel. Kontroluju hosta, který je třikrát očkovaný, a on mi pak v esemesce píše, že nemůže přijít, protože leží doma s covidem. Lidé jsou nakažení očkovaní i neočkovaní, co já s tím jako hospodský nadělám?“ krčí rameny Galčan. Dodává, že nájem za něj nikdo nezaplatí a nemůže si dovolit vyhodit těch pár hostů, co do podniku v době covidové přijde.
Provozovna je součástí internetové mapy „volných zón“. Zájemci si na webu volnezony.cz mohou najít hospody, kadeřnictví, bistra a mnoho dalších služeb, jejichž provozovatelé anticovidové doklady nevyžadují. Jen v Brně je takových restaurací na mapě přes třicet.
Zdaleka ne všude se však kontrolám vyhýbají. Třeba Pivovarský dům Poupě v centru Brna loni v půli roku nově otevřel s propracovaným systémem kontrol, který podle vedení hospody usnadňuje personálu práci.
U vstupu sedí dvě pokladní, které po hostech žádají očkovací certifikáty. S pomocí mobilní aplikace ověřují QR kódy, případně jiná potvrzení. Teprve poté každý jednotlivec dostává svůj vlastní lístek, kam mu číšník u stolu zapisuje objednaná jídla či pití. Klient pak u východu dámám také platí. „Máme úplně jiný systém provozu. Hosté nám někdy píší na internetu, že by k nám přišli na jídlo, ale přes ty dvě dozorkyně u vstupu si netroufnou,“ směje se provozní Lukáš Kvarda.
Dovnitř tak podle něj nevpustí jedno až dvě procenta zákazníků. „Paradoxně se nám také stalo, že na nás takoví hosti chtěli volat i policii,“ doplňuje provozní.
Zároveň přidává, že kontrola pomocí čteček v mobilu prakticky nic nestojí a obsluhu u vstupu zdržuje minimálně. „Za mě je to hlavně věc ochoty či neochoty se přizpůsobit,“ říká Kvarda. Kolegy, kteří opatření nedodržují, nijak neodsuzuje. Podle něj si každý podnikatel zváží, zda ho jeho jednání a přístup ohrožuje.
Povinnost kontrol nařizuje hospodským, kadeřníkům, kosmetičkám či dalším službám mimořádné vládní opatření, v aktuálním znění z 29. prosince. Provozovatelé musí mimo jiné dohlížet na to, zda klienti nevykazují příznaky covidu, kontrolovat certifikáty, zajistit dezinfekci či dodržování rozestupů.
Kontrolním orgánem jsou především hygienici, kteří si často na pomoc berou policisty. Jsou však zahlcení trasováním a dalšími činnostmi. Třeba na jižní Moravě v tomto týdnu kontrolovali dodržování mimořádného opatření ve čtyřech případech, minulý týden ve třech.
Hygienici přitom mají dohlížet na mnoho dalších oblastí - třeba testování zaměstnanců ve firmách, nošení roušek v dopravních prostředcích nebo dodržování karantén. Vyjádření jihomoravské krajské hygieny se v pátek nepodařilo získat.
Podle mluvčí olomouckých hygieniků Markéty Koutné kolegové provozovny pravidelně kontrolují. Na základě zákona o veřejném zdraví mohou porušujícím vyměřit až třímilionovou pokutu. „U provozovatelů služeb také kontrolujeme, zda vyžadují po klientech potvrzení o bezinfekčnosti,“ popisuje Koutná.
Přístup provozovatelů služeb se mění i napříč obory. Třeba v akvaparku v brněnských Kohoutovicích striktně anticovidové doklady vyžadují hned u vstupu. Redaktor se o tom několikrát přesvědčil. „Bez platného certifikátu vás opravdu nemůžeme pustit,“ zdůrazňuje recepční.
Personál je přísnější od června, kdy má podle vládních nařízení povinně bezinfekčnost kontrolovat. Předtím stačilo jen ujištění návštěvníka, že doklad má. „Zaměstnanci na pokladnách jsou instruováni tak, aby vyzvali zákazníka, zda má potřebné dokumenty v pořádku a nahlédnutím skutečnost zkontrolovali. Tato instruktáž se děje přes hlavního pokladního,“ vysvětluje mluvčí městské společnosti Starez Sport Michaela Dittrichová. Dříve se snažili bránit odlivu zákazníků prodejem samotestů, ty však nyní pro vpuštění nestačí.
V posilovně Czech Virus Gym v brněnské Bystrci zase u vstupu žádají o doklad bezinfekčnosti nové klienty. U těch pravidelných s jejich souhlasem zapíší do databáze údaj o očkování a později už informaci nezjišťují.
Po hostech certifikát nechtějte
Naopak mezi zaměstnanci dvou známých brněnských hotelů koluje podrobný manuál, který nabádá personál, že nemá na hosty s vymáháním dokladů tlačit. Manuál přišel z mailu hotelového vedení, to však zatím nepotvrdilo, zda od něj dokument skutečně pochází. „Na toto musí reagovat naše nejvyšší vedení. Ředitel je na dovolené. Zavolejte v pondělí,“ poprosil provozní.
Dokument s hlavičkou a jménem dotyčného hotelu má redakce k dispozici. Nabádá personál, ať se klientů ptá výhradně na otázku, zda splňují protiepidemická opatření. Řeší pak čtyři typy odpovědí. Mimo jiné modeluje situaci, kdy klient sám upozorňuje, že má personál bezinfekčnost kontrolovat.
Zaměstnanci mají reagovat: „Ctíme především soukromí našich klientů a nepovažujeme za důstojné kontrolovat splnění daných podmínek tímto způsobem… Nadto se nechceme dostat do rozporu se zákonem o ochraně osobních údajů a zákonem o ochraně spotřebitele. Věříme, že našim důvodům rozumíte.“
Sami zaměstnanci jsou možná důslednější než vedení. Když se redaktor v jednom z hotelů pokusil ubytovat bez potřebných certifikátů, recepční jej odmítla. „Mrzí mě to, bez takového dokladu to nepůjde,“ uvedla.