Článek
Vlna nových případů, jejichž počet začal v ČR znovu stoupat v září, bude podle ministra zdravotnictví Vlastimila Válka (TOP 09) pravděpodobně gradovat na přelomu listopadu a prosince a pokračovat až do ledna.
Lidé, zejména starší 60 let, by se podle něj měli před touto vlnou přeočkovat.
„Řada odborníků se domnívá, že omikron bude finální mutace. Budeme pak pravděpodobně řešit covid podobně jako chřipku. A pravděpodobně se objeví i společné vakcíny,“ řekl Válek.
Česko na ně má podle něj vyhrazenu miliardu korun, očekává se, že minimálně ty od firmy Moderna budou dostupné příští rok. Proti chřipce je nutné se očkovat každoročně, protože vakcína chrání řádově měsíce a mění se její složení.
Pokud koronavirus nebude mutovat negativním směrem, který by vyžadovat opakovat očkování jak na jaře, tak na podzim, bude podle Válka pravděpodobné přeočkování jednou ročně na podzim. „Přeočkování by mělo všechny chránit minimálně devět měsíců,“ dodal ministr.
Další opatření se nechystají
Specifikem omikronu je podle něj také vysoká nakažlivost, která vede i k tomu, že rouška a respirátor chrání méně než u dřívějších variant viru.
Přesto ale ministr doporučuje jejich nošení například ve zdravotnických zařízeních, nejen kvůli covidu, ale i kvůli chřipce a dalším respiračním nákazám. Nemocnicím a lůžkových sociálním zařízením je doporučil, další opatření ale nechystá. „Žádný další krok není racionální, není smysluplný a není rozumný,“ dodal.
Zkušenost s hospitalizací kvůli nákaze koronavirem má i Čtvrtníček, který je tváří kampaně.
„Nejsem odborník, ale měl jsem takový středně těžký průběh. Bylo to ještě předtím, než byly k dispozici vakcíny. Měsíc na o ve stejné nemocnici umřel můj táta. Kdyby vakcína byla, mohl tady ještě být,“ řekl novinářům.
Kampaň připravila agentura McCann Prague a nákup mediálního prostoru zajišťuje agentura Remmark.
Podle mluvčího ministerstva Ondřeje Jakoba vyšla na zhruba 50 milionů korun, z čehož 30 milionů stál nákup mediálního prostoru v televizích, rádiích, inzerátů a plakátovacích ploch a zhruba 1,5 milionu korun dostala agentura za návrh kampaně.
Očkování proti covidu-19
Modifikované vakcíny proti omikronu už jsou v Česku a od 12.září se mohou lidé registrovat na konkrétní termín očkování. Na některých místech však budou k dostání opět i bez registrace.
Podle Válka se kampaň netýká jen covidu-19, v pondělí ministerstvo na tiskové konferenci propagovalo vakcinaci proti chřipce. Vakcinologická společnost v doporučení souhlasí i s podáním obou vakcín v jeden den. Někteří lékaři ale očkovat nechtějí a trvají na dodržení dvoutýdenního intervalu.
„Je to na posouzení lékaře,“ řekl Válek. Osobně se domnívá, že společná vakcinace je vhodná pro nerizikové mladé očkované, v 80 procentech případů je podle něj lepší očkovat odděleně.
Očkováno proti covidu-19 je zhruba 65 procent populace, zhruba 38 procent se nechalo přeočkovat jednou a sedm procent dvakrát. Náměstek ministra zdravotnictví Josef Pavlovic (Piráti) řekl, že cílem kampaně je do konce roku naočkovat dva miliony posilovacích dávek. Od začátku září se nechalo přeočkovat přes 200 000 lidí. Nejnovější vakcíny proti typu BA.4 a BA.5 dostalo od 21. září už téměř 30 000 lidí.
Válek na dotaz ČTK odpověděl, že do budoucna nezvažuje o tom, že by pro mladší 65 let a jinak zdravé, podobně jako u chřipky, nebyly vakcíny na covid-19 hrazené z veřejného zdravotního pojištění. „Naopak budu chtít, aby vždycky všechny vakcíny byly hrazené a ty co nejsou, aby se postupně hrazenými staly,“ řekl.
Očkování podle něj naopak peníze z pojištění šetří. Lidé by podle něj měli mít dostupných vždy několik vakcín, aby si mohli vybrat nejvhodnější. Urychlit chce i čas, který trvá rozhodnutí o tom, které nové vakcíny zdravotní pojišťovny hradí.