Článek
Z výsledků ekonomiky ještě před propuknutím nákazy vyplývá, že čínská ekonomika rostla nejpomaleji za posledních téměř 30 let. Dá se proto soudit, že obavy čínského prezidenta jsou oprávněné a dočasná pracovní pomlka se na růstu tamního hospodářství projeví.
Úřady pevninské Číny uzavřely kvůli ochraně před šířící se epidemií školy, továrny, zablokovaly silnice a železniční spojení. Současně s tím se brání veřejným akcím. Tyto kroky však podle prezidenta pouze zapříčinily hromadnou paniku.
Podle odhadů místopředsedy Národního institutu pro finance a rozvoj by se letošní růst ekonomiky mohl snížit o celý procentní bod. Současnou situaci také přirovnal k epidemii SARS, která na světě řádila v roce 2003. V tomto období růst čínské ekonomiky v jednom čtvrtletí klesl přibližně o dva procentní body.
Dopady koronaviru okomentoval pro webový portál 21st Century Business Herald také vládní analytik Ccheng Kchang, podle kterého by situace z dlouhodobého hlediska neměla mít větší následky. Obává se naopak krátkodobého vlivu, který by mohl zacvičit se sektorem služeb a s malými podniky. V současné situaci by podle něj mohly rychle zbankrotovat, což by se negativně projevilo také na nezaměstnanosti v následujícím čtvrtletí.
Čínská státní tisková agentura Nová Čína označila epidemii koronaviru za „zásadní test čínského systému a schopnosti správních orgánů“. Ve zprávě o zasedání politbyra komunistické strany uvedla, že „stranické výbory a vlády všech úrovní byly vyzvány, aby letos dosáhly cílů hospodářského a sociálního rozvoje“.
Během začátku tohoto týdne se do čínských továren a kanceláří vrátila část zaměstnanců. Stále jde však oproti běžnému stavu pouze o zlomek.
Právě uzavřené výrobny výrazně ovlivňují podniky i mimo postiženou oblast. Naposledy to potvrdila například automobilka Nissan, která oznámila dočasné přerušení výroby v jedné ze svých továren. Důvodem je nedostatek dílů, které se vyrábějí v Číně.
Podle aktuálních informací firma prozatím zastaví svůj provoz v Japonsku na dva dny. V nově uzavřené továrně se vyrábějí modely Serena a X-Trail.
Světové automobilky čelí podobným problémům, jelikož velká část jejich výrobního řetězce se nachází právě v postižené Číně. Před Nissanem oznámila zastavení výroby kvůli nedostatku dílů z Číny jihokorejská automobilka Hyundai. Pozastavení výroby zvažuje například také Fiat Chrysler.
Podle informací úřadů mělo během pondělí dojít ke znovuobnovení provozu ve většině výroben v Číně. U některých – jako například u automobilky Tesla – se tak skutečně stalo. Další však zůstaly nadále uzavřeny. Nissan například očekává obnovení výroby v Číně až kolem 17. února.