Článek
Dnes to řekla mluvčí Ministerstva školství Aneta Lednová. Školy mohou požádat ministerstvo, aby jim povolilo takzvanou změnu organizace školního roku, když kvůli vysokému počtu pracovníků v karanténě nemohou zajistit prezenční výuku. V České republice je zhruba 4200 základních a 1300 středních škol.
Školy v současnosti čekají na schválení zákona, podle kterého by ředitelé mohli kvůli chybějícím pedagogům v souvislosti s epidemií vyhlásit až deset dní mimořádného ředitelského volna nebo výuky na dálku.
Sněmovna s předlohou souhlasila minulé úterý, Senát o ní má hlasovat ve čtvrtek. Epidemie koronavirové varianty omikron má tento týden podle ministra zdravotnictví Vlastimila Válka (TOP 09) vrcholit. V neděli testy prokázaly v Česku 23 914 nově potvrzených případů koronaviru. Je to téměř dvakrát víc než před týdnem a vůbec nejvíc za víkendový den od začátku epidemie.
„Od začátku roku vyřídilo Ministerstvo školství 56 žádostí (o změnu organizace školního roku),“ uvedla Lednová. Za posledních šest dní od 26. ledna podle ní úřad vyhověl 44 školám. Předtím se na ministerstvo obrátilo za devět dnů od 17. do 25. ledna sedm škol a za prvních 17 dnů od začátku roku jedna škola.
Zástupci škol v minulých dnech upozorňovali, že kvůli rekordním počtům nakažených mají někde potíže se zajištěním vzdělávání. Podle předsedy Unie školských asociací CZESHA Jiřího Zajíčka by proto školy uvítaly, kdyby Senát hlasoval o zákonu umožňujícímu mimořádném ředitelské volno či výuku na dálku dřív než ve čtvrtek.
K řešení nedostatku personálu mohou školy v současnosti využít buď pěti dnů ředitelského volna, nebo, pokud je už vyčerpaly, požádat Ministerstvo školství o změnu organizace školního roku. V obou případech výuka odpadá a rodiče nemají nárok na ošetřovné. Zákon o mimořádném ředitelském volnu či výuce na dálku s nárokem na ošetřovné počítá. Ředitelé by navíc podle Zajíčka chtěli výuku raději převést do on-line prostředí než úplně rušit.
Podle informací na webu ministerstva povoluje ministerstvo uzavřít školu v případech, kdy není objektivně možné pokračovat v prezenční výuce. „Takovým případem je situace, kdy chybí kritický počet pracovníků nezbytných k zajištění výuky,“ uvedl úřad. Zpravidla jde podle něj o absenci víc než 30 procent pedagogických pracovníků školy. Potom je podle ministerstva možné povolit přerušení výuky po dobu pěti pracovních dnů. Možnost vyhlásit volné dny ředitelem školy nebo stanovit odlišnosti v organizaci školního roku se nevztahuje na mateřské a jazykové školy.