Hlavní obsah

Koronavirový zákaz kultury jako šance? Tomáš Klus chystá muzikál

Foto: Seznam Zprávy

Všechno stálo jen na prodeji v den akce, což je na nervovou soustavu promotérů neskutečný tlak, popisuje letní zkušenosti z kulturních akcí Tomáš Klus.

„Koncerty s rouškami byly zvláštní,“ říká zpěvák. „Já jsem zvyklý komunikovat s publikem a najednou tam máte lidi, jejichž mimiku vůbec nerozklíčujete. Byl tam takový zvláštní distanc, což je teď přirozeně obecný jev.“

Článek

Boj s koronavirem postupně uzavírá ekonomiku. První opatření dopadla především na kulturu a umělce. A další zpřísňování z tohoto týdne znamená její kompletní uzavření. Seznam Zprávy zmapovaly, jak se žije umělcům v době, kdy je neustále třeba být

„Je to život v neustálém napětí. Neustále čekáte, kdy se snese ministr zdravotnictví a ve stylu deus ex machina zasáhne do vašeho života. Já mám v této chvíli diář plný do konce roku. Plný otazníků, a právě takovýto „boží zásah“ je promění buď v reálné termíny, nebo volno,“ líčí mi svůj aktuální život zpěvák Tomáš Klus.

Na rozdíl od řady svých kolegů neběsní na sítích. Své fanoušky se snaží uklidňovat a třeba jim radit, že je fajn si v rámci posílení imunity proplachovat dutiny.

„Už před pandemií jsme byli svědky velké polarizace společnosti a to bojování roušky-neroušky to jen prohlubuje. Já se snažím ukázat věci, které to může přinést v dobrém slova smyslu, protože to, co potřebujeme, je dialog, a ne hrocení emocí. Ale kolegy chápu. Já jsem v pozici, kdy mě zákazy ne že neohrožují, o peníze přicházíme. Ale existenčně mě to nezadupává,“ vysvětluje.

Pro něj totiž zákaz zpěvu přišel ve chvíli, která se mu – tak trochu – hodí. Spolu s režisérem Janem Svěrákem připravuje muzikál, a má tak čas se na tuto práci soustředit. „Aspoň to bude vymazlené. Což by s plným diářem bylo sotva,“ hledá pozitiva na vládních opatřeních.

Ostatně tak k nim přistoupil už na jaře, když se republika uzavřela téměř úplně. Nahrál se svou manželkou novou desku, jejíž výtěžek věnoval na charitu. Přitom místo toho měl koncertovat po celé republice v rámci projektu pro Paměť národa. A každému vystoupení měl předcházet dopolední program ve školách.

Turné se posunulo na podzim a většinu jej stihl Klus s kapelou odehrát. Jen bez programu pro děti. „Bylo to pro mě trochu zvláštní, protože část koncertů už se odehrála s povinnými rouškami. A já jsem zvyklý komunikovat s publikem a najednou tam máte lidi, jejichž mimiku vůbec nerozklíčujete. Byl tam takový zvláštní distanc, což je teď přirozeně obecný jev, že se lidé vzdalují. A myslím, že tím spíš si budeme vážit toho, že spolu můžeme být, až se všechno uklidní,“ míní zpěvák.

„Jiné“ byly i letní koncerty. Kvůli nejistotě na jaře při uzavření ekonomiky řada promotérů letní festivaly a jiné akce nejdříve odpískala, a pak znovu dávala dohromady.

„Příjezd na akce byl smutný. Všichni to měli promakané, zařídili menší kapacitu, opatřili veškerou možnou ochranu – a lidi nepřišli. Protože politici na přeskáčku ventilovali svoje názory a pocity a lidi měli pochopitelně strach. Volali, jestli můžou přijít, jestli mají přijít v roušce. Byl v tom strašný chaos. A všechno stálo jen na prodeji v den akce, což je na nervovou soustavu promotérů neskutečný tlak,“ vypráví Tomáš Klus s tím, že na rozdíl od jeho manažera on má menší koncerty rád. Že prý může lépe komunikovat se svými diváky.

Jeho slova potvrzuje třeba producent Janis Sidovský, který se musí znovu vyrovnávat s rušením koncertů pro své „svěřence“, kterými jsou 4 Tenoři.

„Pokud skutečně půjde o čtrnáctidenní výpadek, není to tak velký zásah. V případě 4 Tenorů jde asi o čtyři koncerty, u nichž se pokusíme najít nový termín, aby o něj diváci nepřišli. Mnohem horší by bylo, kdyby zákaz zpěvu trval déle a ohrozil celou koncertní šňůru včetně velkého koncertu ve Foru Karlín v prosinci,“ říká smířeně k aktuálním opatřením.

Za zrušené koncerty na jaře požádal o podporu z programu Covid Kultura, kdy ještě čeká na finální rozhodnutí, zda mu uhradí alespoň část nákladů. „Nicméně to uhradí jen ty marně vynaložené peníze – například na propagaci a třeba storna za pronájmy. Výdělek producentů nebo gáže umělců to vůbec neřeší,“ upozorňuje.

Ministr kultury Lubomír Zaorálek, pod nějž „výdělečná“ kultura z historických důvodů nespadá, se nyní alespoň dohodl s ministerstvy průmyslu a financí, aby v novém programu pro kulturu byla část peněz vyčleněná přímo pro podnikající umělce. „Pro tuto chvíli aspoň dávám dohromady tým asi padesáti lidí, kteří se tady na ministerstvu postarají o ty žádosti umělců, protože to nemají administrovat na průmyslu nebo financích,“ uvedl v citovaném rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Klus ovšem – stejně jako řada dalších umělců – hledá raději nové cesty ke svým fanouškům. Mnohým se osvědčily například streamované koncerty, což ale sociální sítě teď od podzimu výrazně omezily.

„Já jsem vždycky chtěl vydat knihu, což je pro mě vítězství člověka nad časem. Mám spoustu materiálů, ze kterých jsme teď s manažerem vymysleli nový projekt,“ svěřuje se mi. „Takový online svět Tomáše Kluse a celé naší kapely. Chceme spustit webovou stránku nebo aplikaci, kde najdete demo verze písniček, videa ze zákulisí naší kapely, jak spolu existujeme, příběhy vzniku písniček. Zkrátka chceme, aby si na nás mohli fanoušci trochu sáhnout a nahlédnout nám pod pokličku, zatímco spolu nemůžeme být.“

Doporučované