Hlavní obsah

Korejské firmy se usmířily. Baterie do elektromobilů budou dál vyrábět

Foto: Shutterstock

Dodavatel baterií do elektromobilů Ford a Volkswagen v USA nekončí. Ilustrační fotografie.

Dva jihokorejští dodavatelé baterií se před dvěma lety nepohodli, což pro jednoho z nich mohlo znamenat konec podnikání v USA. Nyní uzavřeli mír. Jinak hrozilo, že elektromobilům budou chybět baterie a tisíce lidí budou bez práce.

Článek

Spor mezi dvěma jihokorejskými výrobci baterií se táhl od roku 2019. Nyní se společnosti LG Energy Solution a SK Innovation dohodly na jeho urovnání. Informovala o tom agentura Reuters.

Před dvěma lety firma LG Energy Solution zažalovala konkurenční SK Innovation za nekalé praktiky. Společnost údajně odcizila a zneužila její patenty na výrobu baterií. Letos v únoru americká Komise pro mezinárodní obchod žalobu uznala a zakázala společnosti dodávat baterie na americký trh po dobu 10 let.

Rozhodnutí komise by tak ochromilo podnikání SK Innovation. Bylo by ale neplatné, pokud by se obě společnosti dohodly na urovnání sporu nebo pokud by ho americký prezident Joe Biden vetoval. Nová dohoda mezi stranami umožňuje oběma firmám v byznysu s lithiovými bateriemi pokračovat.

Generální ředitel LG Energy Solutions Jong Hyun Kim s generálním ředitelem SK Innovation Junem Kimem ve společném prohlášení uvedli, že spolu budou soutěžit pouze přátelsky. „Jsme odhodláni spolupracovat na podpoře klimatické agendy a na rozvoji robustního dodavatelského řetězce v USA.“

Dohoda se zamlouvá hlavně Bidenovi. Jihokorejští výrobci se dohodli zrovna v době, kdy byl představen nový plán změn v americké dopravě. Bílý dům chce podpořit americký trh s elektromobily 174 miliardami dolarů.

„Potřebujeme silný, diverzifikovaný a odolný dodavatelský řetězec baterií pro elektromobily se sídlem v USA, abychom mohli uspokojit rostoucí celosvětovou poptávku po těchto vozidlech a komponentech,“ prohlásil Biden.

Prezident má velké plány na zelenější infastrukturu, které mimo jiné zahrnují rozšíření dobíjecí sítě pro elektromobily o půl milionu nabíjecích míst, ale také státní vozidla bez spalovacích motorů.

„Tato dohoda o urovnání je pro americké pracovníky a americký automobilový průmysl výhrou,“ prohlásil americký prezident. V dohodě vidí naději pro změnu klimatu, ale i vytvoření nových pracovních míst.

Spor mezi dvěma dodavateli stál pracovní místo tisíce pracovníků ve státě Georgia a ohrozil tamní trh s elektromobily. Firma SK Innovation by možná musela opustit svou výrobnu za 2,6 miliardy dolarů. Závod je zatím ve výstavbě a může zaměstnávat 2 600 lidí.

Sankce o přerušení dodávání baterií by měla dopad i na americký automobilový průmysl. Kdyby se spory neurovnaly, musely by si automobilky Ford a Volkswagen, kterým SK Innovation pohon vyrábí, najít nové dodavatele baterií, což by mohlo zpozdit představení nových modelů a znemožnit uspokojení rostoucí poptávky po vozech na elektřinu.

Hlavním partnerem LG je společnost General Motors. Korejská firma dodává baterie například do automobilek Fiat, Volvo, Volkswagen či Hyundai.

Doporučované