Článek
Obchod s outdoorovým vybavením Boating Camping and Fishing (BCF) loni v prosinci zveřejnil kontroverzní reklamu, kterou se nyní zabývá australský úřad pro dohled nad reklamou. Zobrazuje muže, který svačí sendvič z netopýra. V písničce na pozadí se vtipkuje, že pandemie byla způsobena tím, že někdo snědl netopýra.
„Společnost Ad Standards obdržela řadu stížností na reklamu letní kampaně BCF a tyto stížnosti posuzuje, aby zjistila, zda reklama není problematická,“ řekl mluvčí úřadu Advertising Standards Bureau pro BBC.
I když se první případy koronaviru objevily na trhu s živými zvířaty ve Wu-chanu, podle serveru BBC neexistuje žádný definitivní důkaz o tom, zda se virus šířil právě odsud.
Video má na YouTube přes 250 000 zhlédnutí. Podle mluvčího BCF mělo jít o veselou marketingovou kampaň, která Australany vybízí, aby v létě zůstali doma a prozkoumávali okolí svého bydliště.
„Samozřejmě chápeme závažnost pandemie a šíření nemoci covid-19. Ale je jasné, že jsme tuto reklamu dělali ve stejném duchu,“ uvedl mluvčí BCF.
Nejde o první případ, kdy se firma BCF dostala do problémů kvůli reklamě. Její reklamy jsou na seznamu těch, na které si lidé v letech 2016 a 2018 nejvíce stěžovali.
Společnost se však obhajuje. „BCF založila během několika let tradici neuctivých kampaní, které jsou v duchu dobře myšlené zábavy. Budou mít své kritiky a my to uznáváme,“ dodal mluvčí.
Spory s Čínou
Kontroverzní reklama by mohla přispět k napětí mezi Austrálií a Čínou. Podle odborníků se vztahy mezi dvěma zeměmi za poslední desetiletí výrazně zhoršily.
Austrálie loni v dubnu podpořila globální vyšetřování původu koronaviru. Od té doby je dovoz z Austrálie centrem čínské pozornosti. V listopadu země zvýšila daně na australské víno na 212 procent v rámci „antidumpingových“ opatření. Čínské úřady také varovaly studenty a turisty před cestami do Austrálie. Jako důvod Čína uvedla obavy z údajného rasismu.