Hlavní obsah

Konec prokletí: Boeing přejmenoval své Maxy a získal první objednávku

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Konec prokletí? Americký výrobce letadel Boeing po dlouhých devíti měsících konečně získal první objednávku na problematické stroje 737 MAX.

Článek

O Boeingu 737 MAX slyšel nejspíš každý – je to právě ten typ letadla, který zapříčinil dvě tragické havárie a který byl kvůli nedostatkům systému na dlouhé měsíce uzemněn.

Víte ale něco o modelu 737-8? Pokud ne, není divu. U Boeingu je to opravdová novinka. Vedení společnosti se totiž podle britského listu The Guardian rozhodlo s původním názvem stroje, který v minulosti nosil firmě jen smůlu, skoncovat.

První čtyři letadla, která však stále podléhají uzemnění, si největší polský provozovatel charterových letů Enter Air koupil už s novým názvem, Boeing 737-8. Společnost dosud toto pojmenování používala jen v interní komunikaci.

MAX je minulost

Nové označení se objevuje v oznámení o kontraktu, které Boeing vydal. Mluvčí výrobce ovšem tvrzení britského listu i dalších médií, že společnost se chce označení MAX zbavit, zpochybnil a poukázal na to, že se v oznámení také několikrát vyskytuje.

O tom, že znovuobnovení certifikace letadel 737 MAX má Boeing na dosah a mělo by přijít každým dnem, se spekuluje už několik týdnů. Objednávka polského dopravce je jen jedním z důkazů, že problematická letadla brzy vzlétnou.

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) ukončil na začátku července všechny potřebné testy k udělení nové certifikace. „V tuto chvíli probíhá jejich vyhodnocování, ale zdá se, že teoreticky nic nebrání návratu letadla na oblohu. Prakticky je situace jiná – snížená poptávka pochopitelně značně ovlivní i šance tohoto letounu,“ říká letecká odbornice a šéfredaktorka časopisu Aerospace Central Europe Kateřina Urbanová.

Brzy v oblacích

O tom, že 737 MAX by se mohl od země odlepit v řádech týdnů, je přesvědčen i bývalý pilot tohoto letadla a letecký odborník Ladislav Keller. Potvrdil také, že po měsících uzemnění budou piloti muset každé letadlo otestovat jedním zkušebním letem bez cestujících pro ověření správné činnosti všech systémů. „Posádky kromě toho musí před prvním skutečným letem absolvovat dodatečný výcvik podle schváleného výcvikového programu,“ dodal Keller pro Seznam Zprávy.

„Navzdory současné krizi je důležité myslet na budoucnost,“ uvedl generální ředitel aerolinek Enter Air Grzegorz Polaniecki. „S ohledem na to jsme souhlasili s objednávkou dalších strojů 737-8. Jsem přesvědčen, že po přísných kontrolách, jež 737 MAX podstupuje, to bude po řadu následujících let to nejlepší letadlo,“ dodal.

Výrobce letadel ve středu informoval, že Enter Air si objednal dva stroje 737-8 s možností odebrat ještě dva další. Pokud si pořídí všechny čtyři, jeho letka bude obsahovat deset letounů 737 MAX. Flotila společnosti Enter Air v současné době zahrnuje 22 letadel.

„Je to sice důležité, protože se jedná o první objednávku strojů MAX od prosince 2019, ale pořád je to malá objednávka,“ upozorňuje analytik ratingové společnosti S&P Chris DeNicolo. Enter Air podle něj dostal nemalou slevu.

Krize celého odvětví

Společnost Boeing čelí vedle odstavení řady MAX odlivu objednávek i kvůli dopadům šíření koronaviru. Za prvních šest měsíců letošního roku americký výrobce dodal devět strojů 737 v porovnání s více než stovkou za stejné období loni.

Zatímco evropský Airbus ohlásil jen jedno storno, americká firma měla ve druhém kvartále celkem téměř 190 zrušených objednávek. „Boeing zakončil druhé čtvrtletí s čistým číslem nových objednávek přes minus 320, čisté objednávky Airbusu za stejné období jsou kladné, a to v celkovém počtu téměř 300,“ upřesnila pro Seznam Zprávy letecká odbornice a šéfredaktorka časopisu Aerospace Central Europe Kateřina Urbanová.

Odvětví čelí nejhorší krizi v historii, přičemž se předpokládá, že poptávka po letecké dopravě se obnoví nejdříve v roce 2024. „Celkově se očekává, že poptávka zůstane zhruba do roku 2024 snížená. Otázkou je, zda se do předkrizového stavu vůbec dostane. V roce 2024 by ale mohla být na 90 procentech roku 2019. Jak bude vypadat křivka růstu poté, se nyní nedá odhadovat, protože to bude záviset na mnoha proměnných,“ vysvětlila Urbanová pro Seznam Zprávy.

Doporučované