Hlavní obsah

Na Slovensku řidiči nadávají. Zákaz kamionů v levém pruhu je šikana, kritizuje Hospodářská komora

Duel: Podnikatelé versus poslanci. Projde zákaz kamionů v levém pruhu dálnic?Video: Seznam Zprávy

Plošný zákaz jízdy kamionů v levém pruhu plynulou dopravu na dálnice nepřinese. Je to jen snaha omezovat řidiče, odmítá poslanecký návrh šéf dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.

Článek

Koaliční poslanci se po předvánočním kolapsu na D1 snaží zrychleným řízením prosadit plošný zákaz jízdy kamionů v levém pruhu dálnic. Proti se ale ozvali podnikatelé. Podle nich by to jen vedlo k dalšímu úbytku profesionálních řidičů.

„Je to marketingový výkřik a neuvážený krok. Problémy jsou jinde. Je to tradičně nezvládnutá zimní údržba, chaotický průběh modernizace D1 a vůbec výstavby dálnic, takže se hledá řešení tam, kde není,“ říká v Duelu za Hospodářskou komoru Emanuel Šíp.

Zákaz by podle novely skupiny zákonodárců ANO, KSČM a ČSSD platil v pracovní dny od 06:00 do 22:00. Ministerstvo dopravy návrh podpořilo. Restrikce by se podle předlohy vztahovala na řidiče nákladních aut nad 3,5 tuny a jízdních souprav delších než sedm metrů. Už dnes přitom platí zákaz pro řidiče kamionů předjíždět, pokud by omezili dopravu.

Anketa

Podpořili byste plošný zákaz jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích?
Ano, zvýší to bezpečnost dopravy.
58,3 %
Ne, zákazem předjíždění se nic nevyřeší.
40,7 %
Nevím.
1 %
Celkem hlasovalo 5791 čtenářů.

„To se špatně sleduje a stíhá. Policisté by museli být přímo v tu dobu na místě. Pokud zakážeme jízdu kamionů v exponovaných hodinách od šesti ráno do deseti večer, přinese to okamžité zlepšení plynulosti dopravy hlavně pro osobní vozidla. Zvýší se i bezpečnost tím, že kamiony nebudou vjíždět do levého pruhu často neuváženě a nebezpečně,“ hájí v Duelu návrh poslanec ČSSD Ondřej Veselý, který ho také podepsal.

Podle Šípa ale zákaz plynulosti dopravy na dálnicích se dvěma pruhy zásadně nepomůže. Nákladní auta bude zdržovat pomalu jedoucí kamion vpředu. „Pravý pruh bude zacpaný kamiony, které pojedou podle toho nejpomalejšího a v levém pruhu se budou všichni řídit pomalým vozidlem, které nebude moci odbočit doprava. Způsobí to kolony,“ říká.

Inspirace Slovenskem

Odmítá také argument, že na Slovensku podobný zákaz platí a funguje: „Tam se úřady chlubí a řidiči nadávají, když nemohou předjet pomalu jedoucí a rozpadající se avii. Je to snaha šikanovat a omezovat řidiče.“

„Zastávám se řidičů osobních aut a hromadné dopravy. Ti jsou kvůli předjíždějícím řidičům kamionů nuceni výrazně přibrzdit, třeba z rychlosti 130 km/h na 85 km/h a musejí i několik kilometrů jet za tímto kamionem,“ oponuje Veselý.

I Šíp přiznává, že je taková situace často problém, ale plošný zákaz podle něj není řešením. „Pokud bude ten návrh zmírněn nebo zlepšen, tak nejsem proti. Ale klíčovým problémem je strašlivý stav naší dálniční sítě, nezvládnutá údržba a to, že se nevymáhají přestupky, ke kterým dochází.“

Rychlé schválení?

Předlohu skupiny poslanců posoudí před projednáváním v zákonodárných sborech vláda. Předkladatelé navrhli, aby ji Sněmovna schválila zrychleně už v prvním čtení a byla účinná hned po případném přijetí, tedy vyhlášením ve sbírce zákonů.

Podle Hospodářské komory povede plošný zákaz k dalšímu úbytku profesionálních řidičů. „Zahnání kamionů do jednoho proudu bez možnosti předjetí pomalejšího naloženého vozidla způsobí jen další stres těmto řidičům,“ uvedla.

Podle stanoviska komory klesne i tuzemská nákladní doprava, kterou nahradí dopravci z východu. V Česku podle komory aktuálně chybí přes 20 tisíc šoférů.

Doporučované