Článek
Koncepční studii autobusového terminálu Černý Most zpracuje významná česká architektonická kancelář re:architekti. Studio má za sebou například úspěšnou realizaci autobusového nádraží v Mnichově Hradišti. Studie by měla být dokončená v květnu.
„Rozhodli jsme se věnovat tomuto vytíženému místu větší pozornost a pokusíme se napravit některé nedostatky, které po letech fungování má. Cílem je zpříjemnit lidem cestu domů nebo na nákup či pouze jen přestup mezi metrem a autobusy,“ řekl Petr Hlaváček (TOP 09 a STAN - Spojené síly pro Prahu), náměstek primátora pro oblast územního rozvoje.
Autobusový terminál Černý Most a jeho okolí vyžaduje již mnoho let celkovou revitalizaci. Mezi hlavní problémy frekventovaného přestupního místa patří správa a údržba terminálu a nekvalitní veřejná prostranství v jeho okolí.
„Černý Most je symbolická východní brána do Prahy. Jedná se o jeden z nejvíce frekventovaných dopravních uzlů, zároveň je také místem, které teď nevzbuzuje pozitivní pocity. Studie se proto zaměří zejména na otevření terminálu pro pěší a zlepšení a zjednodušení přestupů na jednotlivé druhy dopravy,“ vysvětluje Adam Scheinherr (Praha Sobě), náměstek primátora pro dopravu.
„Těší mě, že začínáme řešit i dopravní terminály, které jsou pro efektivní cestování po městě klíčové. Minulý rok se městu podařilo schválit novou podobu dopravního terminálu na Smíchově. Nyní jsme udělali významný krok k proměně dalšího důležitého přestupního uzlu Černý Most, který si to nepochybně zaslouží,“ komentuje plánované změny Ondřej Boháč, ředitel Institut plánování a rozvoje.
Je podle něj důležité řešit i dlouhodobý rozvoj terminálu. Koncepční studie, kterou zpracuje české studio re:architekti, proto bude řešit terminál jako celek. Ve studii budou například navržena pravidla systematické správy, péče a údržby. Studie se zaměří na samotný terminál i na veřejná prostranství v jeho blízkém okolí. Prověří také možnosti dalšího urbanistického rozvoje v návaznosti na tento dopravní uzel.
„Černý Most je pro nás nesmírně zajímavým úkolem, protože spojuje témata identity města Prahy – skrze svou roli brány do města - identity sídliště skrze svou roli centra v každodennosti místních obyvatel, tak otázky nakládání s téměř současnou architekturou v šíři morálních, estetických a environmentálních aspektů,“ dodal Jan Vlach ze studia re:architekti.
Ještě předtím, než bude návrh studie odevzdán, vyjádří se k němu obyvatelé.
Na Černém Mostě také magistrát začal stavět P+R parkovací dům pro 880 aut. Kromě proměny terminálu čeká Prahu 14 i změna nedaleké stanice metra Rajská zahrada. Tady pražští radní schválili projekční práce na stavbu lávky pro pěší, která propojí stanici s plánovanou vlakovou zastávkou.
O Terminálu Černý Most
Terminál Černý Most je důležitou přestupní vazbou mezi metrem B, dálkovými i příměstskými autobusovými linkami a plánovaným parkovacím domem P+R pro cca 880 vozidel. Terminál byl uveden do provozu v roce 1998.