Hlavní obsah

Konec muzikálů v Čechách? Producenti objasnili, proč jich v poslední době zkrachovalo tolik

V posledním roce zkrachovalo hned několik muzikálů. Podle úspěšných producentů je to náhoda.Video: Kristýna Gregorová

Shrek, Robinson nebo třeba Tři oříšky pro Popelku – tyto muzikály mají společného jmenovatele. Všechny totiž zkrachovaly. A nejsou jediné. Nastaly muzikálům krušné časy, nebo je krach mnoha z nich během krátké doby pouze shoda náhod?

Článek

Producent divadla Broadway Oldřich Lichtenberg má jasno: „To je jenom náhoda, že se v poslední době sešly dvě produkce, které se, řekněme, nezachovaly hezky. Nebo nebyly úspěšné – v rámci ekonomiky. Ale jinak je historie úspěchů muzikálů stejně dlouhá, jako je historie neúspěchů muzikálů. Jenom to nebylo seskupeno do tak krátkého časového úseku.“

Poslední rok byl totiž muzikálových krachů plný.

Jako poslední skončil muzikál Tři oříšky pro Popelku. Fawad Nadri se za produkční společnost vyjádřil takto: „Vážení přátelé, bohužel vám musím oznámit, že nejsme schopní dál provozovat muzikál Tři oříšky pro Popelku. Nemůžeme nikoho z vás nadále vystavovat pozdnímu vyplácení honorářů za vámi bezchybně odvedenou práci.“

Právě to, že se hercům a lidem, kteří na muzikálu pracovali, nevyplatily honoráře, odsuzují jak Lichtenberg, tak Janis Sidovský, další ze známých producentů.

„Jako producent byste měl mít rezervu na to, abyste v případě neúspěchu mohl vyplatit herce a všechny zúčastněné, kteří půl roku zkoušejí a nosí vám návrhy kostýmů a dekorací,“ myslí si Sidovský. Lichtenberg souhlasí: „To je ten rozdíl mezi produkcemi typu naší oproti těmto novým nebo jiným produkcím. Není to jednoduché, ale v momentu, kdy jste připraven na nějakou ekonomiku a ona nevychází, tak musíte sáhnout do vlastní kapsy a dluhy poplatit.“

Celý problém spočívá podle nich v tom, že si neúspěšné produkce neumí dobře spočítat náklady. Na tom se shodli třeba i v případě Tří oříšků pro Popelku. „My si samozřejmě všichni vidíme do prodejů. A tak jak měla před Vánoci Popelka pár představení krásně prodána, tak ovšem taky byla spousta dní, kdy ten sál zel prázdnotou, a v momentu, kdy hrajete v Kongresovém centru Praha a na jevišti máte koně a 60 lidí, tak to ty peníze tečou,“ vysvětluje producent.

Při výběru muzikálu prý dávají na vlastní intuici a většinou jim to vychází. Závisí to však na mnoha faktorech, které Janis Sidovský vyjmenoval: „S tím souvisí i roční období, kdy ten titul nasadíte, jestli je dostatečně známý příběh, jestli lidé zrovna mají náladu na takový titul.“

Jak drahá je produkce muzikálu v Česku a kolik repríz se musí odehrát, aby se náklady vrátily a dílo začalo vydělávat? To zjistíte v úvodní reportáži, která je součástí magazínu Slavní. V premiéře jej můžete sledovat každou neděli na celoplošné Televizi Seznam.

Jak naladit Televizi Seznam u vás doma? Praktický návod ZDE.

A sledujte nás také na Facebooku.

Doporučované