Článek
Zdůrazněte své přednosti a potlačte nedokonalosti. Tento střih pomůže zakrýt problematické partie. Nebo napřímo: postavu tvarující materiál. Módní svět vnucuje svým zákazníkům v podstatě neustále, že je s nimi něco v nepořádku a je s tím třeba něco dělat.
Na druhou stranu už několik let, či spíše desetiletí, marně odolává tlaku, aby se „vzpamatoval“ a pracoval s tím, že ne všichni mají nejmenší možnou velikost oblečení. Po kampaních s plnoštíhlými modelkami, manekýnkami, které mají nedokonalosti pleti, zkrátka po snaze aspoň trochu přiblížit pozlátkový fashion svět tomu reálnému, je tu nová snaha. Naučit ho mluvit tak, aby nezdůrazňoval, že jen štíhlé, vysoké a mladé je také krásné.
Nejnovějším cílem „bijců“ za módu pro lidi je slovíčko „lichotivý“. Je to stálice v pomyslném nebi výrazů, které mají říct, že nějaký kousek oblečení člověk nutně potřebuje. Ty se v čase proměňují. Tak například v roce 2017 to bylo v anglosaském světě „trendy“, o rok později „krutý“ ve významu „hustý“ a letos třeba „vypečený“, jak upozorňuje deník The Guardian. Ovšem „lichotivý“ tu byl předtím a je tu stále.
Je to jakási mantra prodavaček, které se zákaznicím snaží říct, že v tom daném modelu vypadají skvěle. A za to skvěle je schované „štíhlejší než doopravdy“.
„Problém s tím slůvkem je, že za něj skrýváme právě výraz štíhlejší. A že se slůvkem štíhlejší si asociujeme lépe vypadající. Je to slovo, které má patřit do historie a jednou bude. Z mé generace, tedy generace Z, jej použije málokdo,“ řekla Guardianu modelka Charli Howardová.
Sama je aktivistkou za větší různorodost, ať už rasovou, nebo řekněme „objemovou“ v módním světě. Sama byla vystavena tak zvanému bodyshamingu (neboli ostouzení kvůli tělu). Má velikost spíš M a její agentura jí řekla, že je moc „velká“. To se psal rok 2015 a její příspěvek na sítích, kde se o případu rozepsala, se stal tehdy virálním.
V boji proti slovíčku „lichotivý“ není Howardová sama. Na své straně má třeba editorku módního magazínu Stylist Billie Bhatiaovou. „To slovo vyvolává okamžitě nejistoty o vašem těle. Zkuste si ho ve větě nahradit slovem zeštíhlující a zamyslete se, jestli byste takto někomu chtěli polichotit,“ říká.
A začínají se přidávat první značky. Ono aby ne, protože generace Z, narozená v letech 1995 až 2010, bude brzy víc než hybnou silou nákupů. Takže například prodejce prádla Heist přímo vyřadil ze svých prodejních postupů toto slovíčko a jeho stránky se hemží výrazy jako „komfortní“ či „podporující“.
Na obranu slůvka „lichotivý“ by chtěl autor těchto řádků uvést, že mnohdy může značit třeba slušivou barvu, která rozjasní pleť nositele. A jistě by se dala najít spousta dalších příkladů. Ale až se i v Česku rozhoří bitva právě o tento výraz, přimlouval bych se za to, aby nejprve byla vypuštěna jeho varianta se záporem. „To ti úplně nelichotí“ totiž téměř vždy maskuje něco ve smyslu „jsi v tom jako koule“. V tomto případě bychom si snad mohli vystačit s prostým „myslím, že ti to nesedí“.