Článek
Nekonečné čekání ve frontě na přepážku a pak teprve pošťačka vyráží vyhledat do skladu balík, který si klient přišel vyzvednout. To má do budoucna skončit. Česká pošta se vrhla na modernizaci často kritizovaných služeb.
Aktuálně zavede na vybraných pobočkách ve velkých městech systémy na urychlení front a zjednoduší placení doručených balíků.
Jak tedy bude vypadat vyzvedávání balíků?
„Vyvolávací systémy budou umět načítat čárové kódy a budou napojené do zázemí. Vy přijdete k vyvolávacímu systému, naskenujete, vyjede vám papírek a do zázemí jde informace, že jste přišla na poštu a přišla jste si vyzvednout balík,“ popisuje v rozhovoru pro Seznam Zprávy Martin Elkán, generální ředitel České pošty, s tím, že letos se tato změna objeví na první dvacítce pošt. Při příchodu na přepážku už tam tak bude balík čekat.
Jednodušší bude i platba za doručené balíky. Dosud doručovatelé přijímali jen hotovost, nově u nich bude možné platit kartou všech bank. Mobilní zařízení umožní i elektronický podpis.
Pošta letos také zdražovala. Poslat doporučený balík vyjde o desetikorunu dráž. Za balík do ciziny je třeba připlatit dvacet korun. Další zdražování podle Elkána podnik neplánuje.
Státní podnik je mimochodem i nadále předmětem sporu politiků. Stále ještě čeká na výplatu kompenzací od státu za roky 2013 a 2014 za poskytování takzvané univerzální služby, tedy doručování zásilek i tam, kde se to finančně nevyplatí. To by mělo činit 1,4 miliardy korun.
„Já jsem rád, že jak ministr vnitra Milan Chovanec, tak i premiér rozumějí těmto požadavkům České pošty tak, abychom mohli tyto věci dorovnat,“ říká Elkán s tím, že část peněz má jít na navýšení mezd. S výplatou kompenzací ovšem nesouhlasí ministr financí Andrej Babiš, podle kterého je podnik netransparentní.