Článek
Papírovou alternativu teď McDonald's testuje. Jen brčka vyprodukují v Česku zhruba 15 tun plastového odpadu ročně.
Testovací provoz papírových brček skončí za dva měsíce, pak firma vybere finálního dodavatele. Na tiskové konferenci to dnes řekla PR manažerka McDonald's pro Česko a Slovensko Zuzana Svobodová. „Řešíme také změnu plastových příborů za dřevěné,“ uvedla.
Pro Česko to není první zelená změna. V loňském roce například řetězec vyměnil plastové kelímky za papírové u mléčných shakeů a džusů.
Až fastfoodový řetězec definitivně vymění plastová brčka za papírová, měl by celkově ročně ušetřit až 70 tun plastového odpadu.
Plastových brček až dosud řetězec McDonald's spotřebuje po celém světě až půl miliardy denně.
V Česku se v součtu, nejen v restauracích McDonald's, spotřebuje zhruba 300 milionů brček každý rok.
Anketa
Česko není první zemí, které se ekologická změna dotkne. Například do Británie, kde fastfoodové pobočky spotřebují asi 1,8 milionu brček denně, byla papírová brčka zavedena už v loňském roce. Petici za změnu tam tehdy podepsalo asi půl milionu lidí.
Novinka ale nesklidila velký úspěch. Jak se ukázalo, Britové nejsou z papírové alternativy nadšeni. Náhražky totiž prý nejsou spolehlivé a například při pití milkshakeů se okamžitě rozmočí a rozpadnou.Ještě předtím, než McDonald's začal papírová brčka používat, našlo se mezi návštěvníky restaurace pár jedinců, kteří si plastová brčka vzali do zásoby.
Nepoužitá a ještě zabalená brčka pak prodávají na portálu eBay za přemrštěné částky. Prodávající je totiž nabízí například za 1 293 liber, což je okolo 38 tisíc korun. Na stránkách se dokonce objevilo i brčko, které stojí 5 tisíc liber, tedy 148 tisíc korun. Nespokojení zákazníci se tak snažili na jejich nefunkčnost poukázat.
Řetězce a ekologie
McDonald's není jediným, kdo dělá ekologické změny. Třeba americký řetězec kaváren Starbucks se rozhodl do roku 2020 postupně zcela odstranit všechny plastové slámky ze svých provozoven. Připojí se tak k několika dalším společnostem, které skoncovaly s prodejem jednorázových plastů jako například IKEA, Kaufland a Lidl.
Kavárenská síť ročně spotřebuje více než miliardu brček v přibližně 28 000 provozovnách po celém světě.
Konkurenční řetězec s rychlým občerstvením KFC o podobném kroku zatím nemluvil. Oznámil však, že veškeré jednorázové plasty, které se dostanou až k zákazníkům, budou do roku 2025 vratné a recyklovatelné.
Zelená Praha
A naproti ekologii jde třeba taky Praha 1, která na svém území zakázala používat jednorázové plasty při kulturních a sportovních akcích.