Hlavní obsah

Rána pro Airbnb. Tohle je plán, jak vrátit půlku bytů Pražanům

Foto: Profimedia.cz

Místo ráje turistů by v Praze mohlo být zase více bydlení pro rezidenty (ilustrační foto).

O regulaci Airbnb se v Česku mluví už léta. Nakonec by k ní mohla pomoct pandemie. Pražský magistrát chce do konce měsíce poslat na vládu návrh, který by mohl sdílenému bydlení zasadit citelnou ránu.

Článek

Nestíháte číst? Poslechněte si audioverzi rozhovoru.

Co chystá, odpoví pražská radní pro legislativu Hana Kordová Marvanová za Spojené síly pro Prahu.

Praha se vylidnila, turisté zmizeli z ulic i pronájmů. Takhle vám to vyhovuje?

Změněná situace ukazuje, že Praha by mohla vypadat jinak. Že by nemusela být jenom zaplněná turisty, ale že by v ní mohli žít, zejména v centru Prahy, i běžní Pražané. Pokud běžní Pražané jsou vytlačeni úplně, zmizí z centra běžný život města včetně služeb - a to nechceme. Nechceme vylidněné centrum a nechceme, aby nájmy v centru města vyrostly vysoko i nad tržní úroveň dlouhodobých nájmů. Takže chceme tu situaci změnit dřív, než se zase vrátí do starých kolejí.

Chcete vrátit turisty zpátky do hotelů?

Pochopitelně pokud někdo chce dlouhodobě trvale ubytovávat turisty, je správné, aby se tak dělo v zařízeních, která jsou k tomuto určena. To jsou hotely, penziony a podobná ubytovací zařízení. Ta jsou na to kolaudovaná. Bohužel fenomén krátkodobých pronájmů prostřednictvím platforem typu Airbnb se vymkl z toho, jak byl zamýšlen. Tedy jako sdílená ekonomika, sdílené poskytnutí části nebo celého bytu, ale na určitou omezenou dobu. Dnes je mnoho podnikatelů, kteří si pořizují takzvané investiční byty už s cílem v nich provozovat de facto hotel, ale přitom nemají kolaudováno jako hotel. A tím obtěžují ty majitele bytů, kteří byt chtějí využívat pro bydlení.

Nebylo ale logičtější cestou Airbnb a spol. řádně zdanit?

My jsme vypracovali čtyřbodový plán legislativních prací, nepatří tam daně. Neumím si při neochotě jednání o tomto tématu na Ministerstvu financí představit, že bychom byli schopni přepracovat daňový systém tak, aby toto upravoval. A proto jsme šli jednodušší cestou.

Zdanění Airbnb zatím neprošlo

Takže jste to na ministerstvu zkoušeli? A tam odmítli?

My jsme skutečně jednali, minulý rok jsme jednali jednak s platformami typu Airbnb, zda by nebylo možno samoregulací dospět k rozumným řešením. To se vůbec nepodařilo, jednání nevedla k žádnému výsledku. A dokonce nám platformy odmítly poskytnout informace, kde se nacházejí byty, kde se provozuje krátkodobé ubytování. Jednali jsme i s Ministerstvem financí, nebo za účasti Ministerstva financí, ale tam jsme narazili na neochotu hledat jakékoliv postupy. Hledali jsme řešení i za účasti poslanců Parlamentu, kteří se snažili pomoci. Proto jsme tedy vypracovali plán legislativních změn, konkrétně v živnostenském zákoně, zákoně o cestovním ruchu, teď pracujeme i na zákoně, který by věc upravil v občanském zákoníku, a stavební předpisy. Toto jsou věci, které by mohly představovat izolovanou dílčí změnu, tu jsme schopni předložit.

Pojďme se podívat, jak má regulace krátkodobého ubytování vypadat. Vy sama jste v rozhovoru pro Hospodářské noviny uvedla, že byste preferovala omezení možnosti ubytování turistů na dva až tři měsíce. Proč zrovna taková doba?

Byl to příklad, inspirací jsou nám světové metropole.

Ale tam je to různé, například Amsterdam omezil dobu krátkodobého ubytování na 30 dní, Londýn na 90, Paříž či Los Angeles 120, Berlín dokonce 182 dní. Takže jak o té lhůtě přemýšlíte vy?

Já jsem vysvětlovala Hospodářským novinám, že bychom zvažovali varianty podle toho, jaké jsou zkušenosti z jiných metropolí. Ale v tuto chvíli nemáme podle zákona pravomoc toto regulovat. Nyní bychom chtěli předložit do Parlamentu, tím pádem i na vládu, návrh, který dává městům, obcím pravomoc vůbec takové nařízení vydat. Pokud to bude schváleno, tak budeme diskutovat na základě stanovisek městských částí, kterých se to týká, zejména v centru, jakou regulaci by si představovaly. Ta regulace nemusí být jenom časová, 30, 60, 90 dnů, ale může být i co do počtu přenocování či co do počtu hostů. Protože lidem v centru vadí i to, jak rychle a v jakém množství se turisté střídají.

Omezíme jen širší centrum

To omezení, jak jste také zmiňovala, by neplatilo pro celé město, ale třeba pro Prahu 1 nebo pro některé lokality, které jsou tímto fenoménem zatíženy. Staré Město, Malá Strana a tak dále. Nedojde takhle k tomu, že se turisté přelijí z centra trochu dál?

Uváděla jsem to jako příklad, hlavně jsem zdůrazňovala, že budeme v této věci reagovat na poptávku, na názor městských částí. Ty totiž vyhodnocují, kde si lidé nejvíc stěžují, kde je tím Praha nejvíc zasažena. Takže jsem uváděla příklad těch městských částí, které jsou podle našich údajů skutečně přeplněné turisty, kde řeší velké množství stížností.

Chápu, ale ptám se na to, zda se nebojíte, že se ti turisté jen přesunou jinam?

Budeme reagovat na tu průběžnou situaci, podle toho, jaké signály budeme mít od městských částí.

Takže budete postupně jednotlivé části více či méně regulovat podle toho, jak se turisté budou přelévat?

My bychom chtěli mít pravomoc vydat celopražský správní předpis. Chci, abychom to nedělali shora bez dostatku informací z místa, ale na základě doporučení a názorů městských částí. Nechci předjímat, jaké bude stanovisko třeba Prahy 8 nebo Prahy 9.

Takže si myslíte, že třeba některá Praha řekne: Nám to nevadí, my všechny turisty chceme ubytovat u nás?

My máme obdobná nařízení, kterými regulujeme určité typy činností. Je zvláštní, že v té oblasti krátkodobého ubytování to není. Každý se podivuje, že bychom tento nástroj chtěli. Ale upravujeme třeba, co se kde smí prodávat, i to je individualizované na základě požadavků a potřeb jednotlivých městských částí. Připadá mi to podobné.

Turisty z Prahy vyhnat nechceme

Máte už spočítáno, kolik Prahu jako město stály ty téměř tři měsíce bez turistů?

Budou tu určitě miliardy. Nejen kvůli výpadku poplatků, tam jde o několik desítek milionů, ale jsou to i samozřejmě jiné dopady, ekonomické. Čísla teď zjišťujeme, víc budeme vědět za dva tři měsíce.

Nebojíte se, že omezením Airbnb z Prahy turisty vyženete do budoucna úplně?

Musíme rozumně vyvažovat zájmy a potřeby. Nejsem zastáncem toho, abychom vyhnali turisty z Prahy, Praha potřebuje turisty. Praha je atraktivní a jsme za to rádi, ale turistický ruch se musí dostat do rozumných kolejí, aby nevytlačil obyvatele Prahy, kteří mají právo tam bydlet. Praha je živoucí město, centrum není vylidněný skanzen, hledáme vyváženou úpravu, aby mohli Pražané v Praze žít i vedle turistů, kteří rádi Prahu navštěvují.

Hana Kordová Marvanová je pražskou radní pro legislativu.

Praha má ke skanzenu v některých oblastech nakročeno, pro krátkodobé ubytování se v hlavním městě nabízí zhruba 11,5 tisíce bytů. Máte odhad, kolik bytů se touto regulací uvolní pro dlouhodobé pronájmy?

To je obtížné říct. Navíc tahle regulace, o které uvažujeme, nebo kterou bychom rádi prosadili, není jediným krokem. Chceme ještě zvýšit pravomoci lidí, kteří v domech bydlí.

Máte tedy nějaké přání, jaká část z těch 11 500 bytů by se mohla uvolnit?

Když bych si mohla dovolit odhad za sebe, tak bychom měli dostat „do kolejí“ určitě nejméně 50 procent toho, co je dneska je pronajímáno. Za posledních několik málo let to narostlo několikanásobně. Je-li to dnes 11,5 tisíce, tak by měly zůstat na krátkodobé ubytování jednotky tisíc, rozhodně ne přes deset tisíc. Takže já bych si to přála dostat na polovinu, na třetinu.

Bydlení v Praze nebude dostupné každému

Jaký čekáte dopad takové regulace na cenu bydlení a pronájmů v Praze?

První efekt všech těch opatření, která sledujeme, je, aby Pražané mohli v centru bydlet. Nejakutnější jsou stížnosti lidí, kteří se nemohou v noci vyspat, nebo pociťují bezpečnostní riziko. Tento efekt by mohl nastat rychle. Další efekty záleží na tom, jak se turistický ruch přizpůsobí, jak se zachovají majitelé investičních bytů, jestli je prodají, nebo jestli je budou dlouhodobě pronajímat. Já bych za pronájem byla ráda, protože samozřejmě nejsem zastáncem regulace cen bytů, ale pokud jsou byty využívány mnohem dráž na krátkodobý pronájem, tak to vyšroubovává ceny bytů dramaticky nahoru. Tím se zdražuje bydlení a to určitě není dobrý fenomén. Tím, že se omezí rozsah pronajímání bytů krátkodobě turistům, to by mělo v nějakém delším časovém horizontu vést k menšímu nárůstu cen nájmů bytů v centru města. Ale nemyslím si, že bude bydlení dostupné každému Pražanovi, to ne. Praha je drahá. Na to, aby bylo dostupnější bydlení, máme jiné nástroje, třeba projekty dostupného družstevního bydlení či uvolnění městských bytů.

Ještě se chci vrátit k další změně, kterou chystáte. Jedná se o omezení práv vlastníků, o co by šlo?

Jednáme podle principu „svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého“. Moje představa je taková, že by se měla posílit práva vlastníků jednotek v občanském zákoníku. Nedávno, byť nepravomocně, podpořil Městský soud v Praze na základě stížností rozhodnutí společenství vlastníků, které se rozhodlo umožnit krátkodobé pronájmy v bytech, v jejich domě. A touhle cestou já bych se ráda vydala.

Co by ta změna práv vlastníků znamenala prakticky?

Já bych si to představovala tak, že společenství vlastníků se může usnést na tom, že pro poskytnutí bytů na krátkodobý pronájem by vlastník potřeboval souhlas společenství. Pokud by ho nedostal, stejně jako ho nedostane ke stavebním úpravám, tak je to problém. Přehlasovaný vlastník nebo spoluvlastník společných prostor by se mohl obrátit na soud. Zkrátka dovolit podle zákona řešení těchto sousedských sporů tak, aby to bylo jednoznačnější. Dneska právní úprava chybí, takže je poměrně složité se s problémem sousedů, kteří byty pronajímají trvale přes Airbnb, vůbec dostat k soudu.

Doporučované