Článek
Pro automobilku Volkswagen je americký trh zakletý. Roky se na něm snažila prosadit, za velké peníze chtěla Američany přesvědčit, aby dali před benzinem přednost dieselovým motorům, ale její úsilí skončilo kvůli aféře Dieselgate miliardovými ztrátami.
Teď německý koncern vsadil na strategii, jež by mohla na americké zákazníky fungovat - zkombinoval velké SUV s elektrickým motorem a vzniklo ID.4, které má podle šéfa amerického Volkswagenu Scotta Keogha konkurovat například Toyotě RAV4 nebo Hondě CR-V.
„Nebojujeme o to, jestli dokážeme najednou přilákat několik stovek tisíc lidí,“ vysvětloval Keogh během virtuálního mítinku. Trik k úspěchu podle něj spočívá v tom, že automobilka dokáže v USA správně zacílit na čtyři miliony lidí, kteří se každý rok rozhodnou ke koupi nového vozu.
Aby takovou masu koupěchtivých klientů VW podchytil, rozhodl se zabojovat proti tradičním americkým a japonským značkám cenou. ID.4 bude v USA startovat s cenovkou 39 996 amerických dolarů (v přepočtu zhruba 930 tisíc korun). Američtí zákazníci budou mít navíc nárok na podporu federální vlády, z daní si budou moci odečíst až 7 500 dolarů (170 tisíc korun).
Navíc také nabídne tříleté nabíjení zdarma u společnosti Electrify America, dceřiné firmy Volkswagenu.
Teslo, pozor
Zatímco většina automobilových firem se pečlivě snaží střežit obrázky nových modelů, generální ředitel VW Herbert Diess nový model ukázal již dříve. ID.4 se objevilo na konci videa, kde se šéfem Tesly Elonem Muskem zkoušejí mladšího sourozence nového vozu, ID.3.
Na rozdíl od některých elektrických SUV včetně nového „esúvéčka“ od Tesly, tedy Modelu Y, nemá ID.4 přední kufr. Designéři se rozhodli, že prostor po benzinovém motoru využijí k posílení klimatizace. VW očekává, že model ID.4 nabídne dojezd zhruba 250 mil (402 km), což je zhruba stejně jako základní verze modelu Tesla 3.
Díky elektrickému pohonu, který nezabere tolik místa, mohli také zvětšit interiér. To by mohlo přitáhnout další zájemce, kteří by váhali mezi tradiční a elektrickou cestou.
Oproti ID.3, které se k evropským zákazníkům dostalo se zpožděním až tento měsíc, by se ID.4 mohlo vyrábět na třech kontinentech včetně závodu VW v Tennessee, odkud by měly první vozy vyjet v roce 2022. Německý koncern se chce výrobou na americké půdě pojistit pro případ, že by USA zatížily dovoz evropských (čti německých) vozů cly při případné obchodní válce proti EU, čímž v minulosti hrozil americký prezident Donald Trump.
ID.4 se začne v USA prodávat v prvním čtvrtletí roku 2021, než naběhne výroba v Tennessee, bude auta pro americký trh vyrábět závod VW v saském Zwickau. Z jeho linek dříve sjížděly passaty a golfy, koncern však celou továrnu přebudoval na produkci elektroaut.
Měl by vyrábět šest různých modelů, roční produkce by měla brzy dosahovat 330 tisíc vozů.
Přechod na výrobu elektrických vozů nebude zadarmo. Celý koncern chce během čtyř let investovat do přechodu k elektrovozům nejméně 33 miliard eur, tedy necelých 900 miliard korun, samotná značka VW z této sumy spolkne 11 miliard eur. Do roku 2025 chce VW vyrábět 1,5 milionu elektrovozů.
Další detaily a fotografie ID.4 najdete na