Článek
Už to skoro vypadalo, že se významného českého malíře druhé poloviny 20. století, kterého pronásledoval komunistický režim, nepodaří veřejnosti představit ani po revoluci.
První větší Medkovu výstava v Rudolfinu zmařila v roce 2002 povodeň. Současnou retrospektivou pandemie covidu-19.
Po více než šesti týdnech se však ve čtvrtek budou moci galerie otevřít. Medkova sakrální díla jsou k vidění v Anežském klášteře, hlavní část tvorby ve Valdštejnské jízdárně, v Malé dvoraně Veletržního paláce pak ukázky Medkových profánních monumentálních prací pro československé aerolinie. Prodloužená výstava bude k vidění do konce ledna.
Medek šel vlastní cestou, dokázal odolat uměleckým i společenským tlakům doby. „Je příkladem naprostého uchování si umělecké svobody nezávislé na okolnostech, za nichž vlastní práce vzniká,“ uvádějí autoři výstavy.
Retrospektiva malíře Mikuláše Medka patří k nejrozsáhlejším výstavám Národní galerie Praha.
Kromě Valdštejnské jízdárny, kde je představena autonomní část Medkova malířského díla od jeho počátků po vlastní závěr, jsou v klášteře sv. Anežky České vůbec poprvé společně vystaveny Medkovy práce pro kostely v Jedovnicích, Kotvrdovicích a Senetářově.
Rozměrné práce, jakou je třeba obraz pro kancelář ČSA v Damašku, nástěnná panó pro odbavovací halu ČSA v Košicích a restauraci na Letišti Václava Havla, jsou umístěny ve Veletržním paláci.
Podle pořádající Národní galerie Praha má tento rozsah důvod v mimořádném tvůrčím rozpětí a vlivu, který měl Medek na českou společnost, a ohlasu, který jeho předčasně uzavřené dílo stále vyvolává.
Výstava přesahuje rozměr pouhé hodnotící retrospektivy. Je rozšířena o dosud neznámé práce a filmy z autorovy pozůstalosti, práce autorů, kteří jej ovlivnili a s jejichž tvorbou se vyrovnával (Toyen, Dalí, Teige), či o práce generačních vrstevníků, s nimiž se přátelil a se kterými společně vystavoval (Sekal, Istler, Koblasa, Piesen či Boudník). Nebo o fotografie jeho životní partnerky, umělkyně Emily Medkové.
Mikuláš Medek (1926–1974)
» Během svého krátkého života vytvořil obsáhlé malířské dílo, začínal malovat v duchu expresionismu a kubismu, přešel přes osobitý výklad surrealismu a existencialismu k projevu označovanému jako informel, jímž se výrazně dotkl abstrakce, aby se opět vrátil k figuraci.
» Díla Mikuláše Medka jsou oblíbená i na trhu s uměním, loni padl autorský rekord, když se jeho obraz Akce I (Vajíčko) prodal za 57 milionů korun. Do loňského roku byl rekord za dílo poválečného umění na českém trhu necelých 11 milionů korun.