Článek
Už druhým rokem obcházejí politiky a vysoce postavené úředníky lidé, kteří z aktovek vytahují bílé desky s nápisem „Investiční záměr“.
Slibují, že mají v záloze přes 100 miliard korun na mimořádně ambiciózní projekt: Obnovení letiště v Milovicích nedaleko Prahy, které po odchodu sovětské armády třicet let z velké části chátrá.
Součástí projektu by podle jejich prezentace byly nové letecké opravny, vědecká centra, školy, hotel pro zahraniční návštěvníky, napojení na dálnici i na železnici. A také osm tisíc pracovních míst a využití 383 hektarů letištní plochy a pozemků zarůstajících křovím.
Projekt má přitom několik zásadních tajemství. Například to, že ho mají financovat miliardy z neznámých zdrojů odkudsi z východních zemí.
Autoři záměru jsou úzce navázáni na jednoho z nejvlivnějších českých politiků - na místopředsedu Sněmovny a předsedu komunistické strany Vojtěcha Filipa.
Přímo Vojtěch Filip, jak zjistily Seznam Zprávy, za projekt s neznámými východními investory osobně lobbuje. „Já si myslím, že je to dobré pro Českou republiku,“ vysvětluje v rozhovoru Vojtěch Filip. Avšak vzápětí ujišťuje: „Vůbec v tom nejsem byznysově angažován.“
Nesmí se to říkat
Jako autor miliardového projektu v Milovicích navenek vystupuje společnost Letiště Praha - Milovice Holding. Má dva akcionáře – bývalého zaměstnance finančního úřadu Jindřicha Kubíka a Lubomíra Krejsu, ekonomického poradce už zmíněného předsedy komunistů.
Své majitele firma fakticky skrývá, z obchodního rejstříku je nelze vyčíst a neuvedla je ani do centrální evidence skutečných majitelů, do níž musí společnosti od letošního června informace o koncových vlastnících povinně vkládat.
Že jsou s poradcem Krejsou akcionáři, však předseda představenstva Kubík sám potvrdil v rozhovoru pro Seznam Zprávy. „Ale nesmí se to říkat,“ vysvětlil.
O druhém majiteli, Filipově poradci Krejsovi, psaly Seznam Zprávy už před třemi lety: Roky byl za 55 tisíc měsíčně zaměstnaný ve státní České poště na pozici „specialisty řízení požadavků“. V kanceláři v sídle České pošty v centru Prahy ale bylo téměř nemožné ho zastihnout, ostatně bylo by to pro něj složité, protože trvale žije v Českých Budějovicích, odkud je i Filip.
Společníci Kubík a Krejsa pravidelně oslovují politiky, aby dali novému mezinárodnímu letišti v Milovicích zelenou. Potřebují získat do pronájmu letištní pozemky, které patří Středočeskému kraji. Zatím se jim to nepodařilo, ačkoli shodně jako předseda komunistů Filip tvrdí, že jde o projekt, který pomůže celé zemi.
Spolumajitel Kubík přitom prezentuje vizi, že vznikne obrovský areál, který na sebe naváže špičkové technologie, dá práci tisícům lidí – a hlavně vytvoří záložní letiště pro případ, kdy na pražskou Ruzyň třeba padne mlha a letadla zde nebudou moci přistávat.
„Když Ruzyně z jakéhokoliv důvodu přestane přijímat, lety se musí odklonit. Drážďany, Vídeň. A to je ekonomicky špatné pro přepravce i pro letiště samotné. Na to navazuje to, že bychom obnovili přistávací dráhu a udělali odbavení pro cestující i pro cargo,“ vysvětluje Kubík.
Podle jeho výkladu je všechno vymyšlené tak, že areál začne rychle vydělávat peníze. „Bude tam vědecko-technický park, zaměřený nejvíc na letectví. Výzkum, vývoj, prototypová výroba komponentů a tak dále. Budou tam vývojové díly plus nějaká výroba, tak se to krásně uživí,“ počítá spolumajitel společnosti Letiště Praha - Milovice Holding.
Jindřich Kubík také tvrdí, že jakmile by Středočeský kraj kývl na pronájem letiště, zahraniční investoři by uvolnili čtyři miliardy eur. Kdo ti investoři jsou, však nechce upřesnit. Říká jen to, že jich je víc a nejsou z Ruska: Pocházejí prý z Asie. „V případě, když dojde k jakémukoliv podpisu, memoranda, nájemní smlouvy, smlouvy budoucí s krajem a tak dále, investora zveřejníme,“ slibuje Jindřich Kubík.
Filip podporuje. Ale pozadí nezná
Předseda představenstva Letiště Praha - Milovice Holding také přiznává, že v předsedovi komunistů Vojtěchu Filipovi má projekt velkou oporu. „Převzal nad tím záštitu. Udělal toho hodně,“ oceňuje Jindřich Kubík.
Vojtěch Filip se v rozhovoru pro Seznam Zprávy této roli nijak nebrání. Celý projekt vychválil a podrobně popsal výhody. Bylo zřejmé, že ho dobře zná – popisoval ho do detailů.
„Já jsem jednal se všemi sedmi starosty přilehlých obcí. Byli zásadně pro,“ říká místopředseda Sněmovny, že se v projektu angažuje.
Kvůli letišti se sešel také s bývalou středočeskou hejtmankou Jaroslavou Pokornou Jermanovou (ANO), která však projekt na milovickém letišti nepodpořila.
„Ano, na jednom jednání jsem byl a pan Filip také,“ přisvědčuje k Filipovu angažmá ve věci také starosta Lysé nad Labem Karel Otava.
I když Filip se za projekt stavěl na jednáních se starosty i u hejtmanky Pokorné Jermanové, brání se, aby to bylo označované za lobbing. Nebo snad za lobbing pro záměr jeho poradce Krejsy.
„Já za něj nelobbuju, já jen říkám, co o tom vím,“ říká Vojtěch Filip a odkazuje na to, že už dříve měl i schůzku s velvyslancem Spojených arabským emirátů o možnosti, že by investor z této země měl zájem o letiště v Ruzyni (nakonec vše padlo, proto ruzyňské letiště není možné ze zákona privatizovat). Tedy že se snaží pomoci vždy, když se objeví zajímavá investice z ciziny.
Jména východních investorů, o nichž mluví majitelé společnosti Letiště Praha - Milovice Holding, Vojtěch Filip prý také nezná a ani neví, odkud mají miliardy do Milovic přitéct.
Proč se na to nezeptá svého poradce Krejsy, který je akcionářem firmy? „Můžu se ho na to zeptat. Ale mám teď jiné starosti,“ říká Vojtěch Filip s odkazem na jednání Sněmovny a blížící se volby.
Lubomír Krejsa jakýkoli rozhovor o letišti odmítá – na volání opakovaně nereagoval, na zprávu s žádostí o vyjádření odepsal: „Pokud mě ihned nepřestanete obtěžovat na tomto telefonním čísle, budu nucen proti vám postupovat v souladu s právním řádem.“
Radní: Je to jen velikášství
Předseda představenstva Letiště Praha - Milovice Holding si stěžuje, že politici na jím prezentovanou obří investici v Milovicích nechtějí slyšet. Jindřich Kubík si myslí, že vybudování letiště a přilehlého byznysu nevěří proto, že nedohlédnou, jak by bylo vše přínosné. Bez dalších podrobností a důkazů dokonce zmiňuje, že by svou roli mohla hrát i korupce.
Klíčoví politici, s nimiž firma jednala, si však myslí, že je projekt v téhle fázi nedůvěryhodný. Stejně jako lidé, kteří ho reprezentují.
Středočeský radní pro regionální rozvoj Jiří Snížek (Piráti) si nechal projekt převyprávět, zúčastnil se několika jednání a názor má jasný: „Vlastně s panem Kubíkem jednám jen ze slušnosti,“ říká.
„Nikdy jsem se nedozvěděl, jak to chtějí financovat. Celé to na mě působí jako velikášské a zároveň nedotažené. Navíc pan Kubík si při schůzce pletl miliony eur a miliony korun,“ přidává se další krajský radní Libor Lesák z ODS, který má na starosti majetek kraje.
Jindřich Kubík v rozhovoru s reportérem Seznam Zpráv zmínil, že s projektem proniká i do velké politiky – například ho představil předsedovi Pirátské strany Ivanu Bartošovi.
Piráti to však popírají, že by se nějaká schůzka s předsedou uskutečnila. S předsedou představenstva se sešel vedoucí analytického týmu Pirátské strany Petr Fojtík.
„Pana Kubíka jsem si na jeho žádost vyslechl. Projekt letiště Milovice po seznámení ve mně nevzbuzoval důvěru. Navíc vykazoval značné nedostatky. Proto jsem nepovažoval za vhodné jakkoliv s tímto pánem spolupracovat,“ reagoval.
Členem dozorčí rady milovické firmy je známý architekt dopravních staveb a designér Patrik Kotas, autor – mimo jiné – návrhu nových pražských tramvají. Říká, že za ideou letiště v bývalém vojenském prostoru si stojí.
„Ale je mi poněkud žinantní, že se něco připravuje a já vůbec neznám pozadí. Proto jsem ani nechtěl, aby mě někde zveřejňovali,“ odkazuje Kotas na nejasné financování.
Nejde spíš o byty?
Při bližším prostudování milovického projektu není zřejmé, zda jde skutečně o miliardy do letiště, nebo o skromnější, byť i tak výdělečný nápad.
Firma Letiště Praha - Milovice Holding v písemných podkladech líčí, že v první fázi chce postavit desítky bytů a teplárnu. Údajně s revoluční technologií, která dokáže zlikvidovat odpad tak dokonale a ekologicky, že nezbude nic než čistá energie pro vytápění bytových domů.
V oficiální prezentaci věnuje teplárně osm stránek, dalších sedmnáct tvoří mapky a popis letiště.
Podle předsedy představenstva Kubíka už má firma vybraného zahraničního dodavatele teplárny. Na jeho jméno si však nevzpomíná. „Musel bych se podívat do papírů, je toho strašně moc,“ říká Jindřich Kubík.
Někteří politici si myslí, že právě tohle může být skutečný plán firmy – ne finančně i organizačně obrovsky náročné letiště, ale mnohem snazší výstavba bytů a teplárny. Neboli že běžný podnikatelský záměr je zabalený do megalomansky nafouklého projektu, aby vypadal lépe.
„Ale i to je zvláštní. Ptal jsem se jich: Co je to za technologii? Která firma vám ji dodá? Ukažte mi, že na to má oprávnění? Jaké odpady bude likvidovat? Neukázali mi vůbec nic,“ říká středočeský radní Lesák.
Jindřich Kubík říká, že utajovaní zahraniční investoři už začínají být netrpěliví. Když se příprava projektu nepohne do konce letošního roku, utratí prý miliardy eur jinde.