Hlavní obsah

Komentář: Zápisky z války o 15 metrů čtverečních

Jan Lipold
šéfkomentátor
Foto: Seznam Zprávy

Každý zákazník by měl kolem sebe mít nerušený kruh o poloměru nejméně 220 centimetrů. Ilustrační snímek.

Frontový management zatím nápor zákazníků odrazil. Važme si hrdinství pokladních.

Článek

Vláda to vycítila správně: hrozilo už, že obyvatelstvo pod tíhou neměnících se epidemických opatření upadne do letargie. Bylo potřeba s tím zamíchat, aby lidé zůstali ve střehu. Rychle došlo i na od jara nejoblíbenější ministerskou činnost: cizelování pravidel pro nakupující osoby.

A to ještě zůstává v záloze nejtěžší kalibr: hybridní nákupní hodiny pro seniory. Ale nepředbíhejme. Doslova.

Před měsícem, kdy přes 10 tisíc nových případů covidu bylo denním chlebem, se psalo, že „lidé vzali hobby markety útokem“, a dvoumetrové rozestupy v samoobsluhách prakticky nikdo neřešil, poraďte si mezi sebou, jak umíte.

Teď jsme v přírůstcích na polovině, ale máme tabulku PES a nový předpis: na jednoho zákazníka musí připadat alespoň 15 metrů čtverečních čili řekněme ložnice v paneláku. O tom se nám v říjnu ani nesnilo.

Vadou nařízení samozřejmě je, že pracuje jen s plochou a nezohledňuje výšku stropů. Domyšlenější by bylo stanovit nakupujícím bublinu zvící například 50 metrů krychlových. Od čeho vůbec máme chrámy konzumu?

Generálobchodník Karel Havlíček rozkázal frontový management, díky čemuž se první útok zákazníků na patnáctimetrová území podařilo odrazit. Taktika většinou spočívá v tom nepustit dovnitř nikoho bez vozíku. Obchody hlásí jen minimální ztráty, například konflikt s matkou s kočárkem, který byl po domluvě uznán jako adekvátní náhradní předmět způsobilý k tlačení před sebou.

Vozíková hradba, která vznikla před Kauflandem v Otrokovicích, byla frontovým managementem za úsvitu rozpuštěna. „Staří lidé asi měli strach, aby na ně vyšly vozíky, tak přišli s předstihem. Za první čtvrthodinu se vše vyřešilo a teď fungujeme normálně. Lidé se nám tady střídají,“ hlásila prodavačka, se kterou Seznam Zprávy ve středu hovořily.

K čemu strategie „15“ povede ve špičkách, se dá odhadnout snadno: ještě vzroste tlak na nejzranitelnější post nákupní infrastruktury – na markující pokladní.

Zatímco jiný personál bude hlídat hustotu zákazníků v příslušných kvadrantech a další zase „managovat“ frontu před vchodem, pozornost se tím spíš zaměří na to, jestli si pokladní počínají dostatečně hbitě. Aby se čekalo co nejméně. Zóna toxického stresu u pokladen.

Čárové kódy musí divoce pípat, chyby se nepřipouštějí, hlášení „prosím na pokladnu číslo 5 storno“ doprovází slyšitelné skřípění zubů.

Nezdržujte! Chtěl bych vidět odvážlivce, který si od pokladny ještě odběhne pro mléko. Anebo je vykázán zpátky na plac zvážit si nezvážené hrušky. (U váhy musí čekat, dokud si nevyboxuje 15 metrů čtverečních, stres na max). Roztržený pytlík s rýží na pokladním pásu? Lynč je blízko.

Na vyhodnocení pravidla nákupních bublin je brzy, ale bude platit vyzkoušený postup: když epidemická čísla půjdou dolů, z oficiálních míst uslyšíme, že „vládní opatření zafungovala“. Může za to vláda. Když nepůjdou, dozvíme se, že „lidé opatření nedodržují“. Můžete si za to sami. Každému podmětu podle jeho zásluh.

Doporučované