Článek
ANO podle posledních průzkumů za tři týdny vyhraje sněmovní volby a po nich bez něj nejspíš nepůjde sestavit většinovou vládu. Vděčné vysvětlení: Andrej Babiš má skvělé marketéry a voliče s mizernou pamětí. Vysvětlení těžší na skousnutí, ale zato užitečnější: voliči ANO mají paměť normální a pamatují si, jakou marketingovou sebevraždu ještě před covidem vykonali Babišovi oponenti. Ti se jim s tím navíc pořád připomínají.
Andrej Babiš hned v prvním roce v premiérském křesle protlačil 75% slevy na vlaky a autobusy pro studenty do 26 a důchodce od 65 let. A to i skrz kriticky naladěnou koaliční ČSSD. Erár to stojí okolo pěti miliard korun ročně, což se dodnes dozvíte i několikrát denně. Stačí, když se někde ťuknou dva vlaky.
Nevídané prachsprosté kupování voličů. Tedy až na dvě věci.
Za prvé, Babiš slevy na hromadnou dopravu nevymyslel. Byly tu i před rokem 2018: děti do šesti let už tehdy jezdily vlaky zdarma, senioři nad 70 let téměř zdarma. V řadě měst bez ohledu na to, kdo v nich vládne, fungují ještě velkorysejší slevy na MHD než v dálkové přepravě: například v Praze nic neplatí mládež do 15 let, doprovod dítěte do 3 let ani cestující nad 65.
Jakoukoliv kritiku „Babišových“ slev lze vztáhnout i na tyhle benefity. Kdyby děcka platila plné jízdné, byly by peníze na modernější a bezpečnější vozidla. Jak k tomu vlastně přijde chudák s podprůměrným platem, že přispívá na metro i milionářům mezi důchodci? Určitě by to bylo rozumné nějak omezit, MHD zadarmo ano, ale jen pro opravdu potřebné a jenom do školy nebo k lékaři…
Za druhé, Babiš nešel „do plných“ jako Robert Fico na Slovensku. Autobusy a vlaky nakonec neudělal plně dotovanými, zvýhodnění cestující pořád něco platí, takže se nejspíš necourají sem a tam jen tak pro srandu.
Koupil si tím Babiš voliče? Nevím. Zkusme věřit v jejich schopnost brát věci s odstupem. Znám několik lidí, kteří měli z levnějších vlaků upřímnou radost, ale Babiše si kvůli nim neoblíbil žádný.
Novopečený premiér si tehdy hlavně koupil něco mnohem lepšího než jedno dvě procenta preferencí. Za pár miliard ročně si pořídil opozici, která voličům poslední tři roky při sebemenší příležitosti ochotně připomíná, že za její případné vlády se cestování hromadnou dopravou takhle dotovat nebude.
Opoziční politici se tím snaží vyslat signál, že by zvládli hospodařit rozumně. Zároveň s tím ale vysílají signálů ještě několik:
Za prvé, jako první škrt na cestě k rozumnému hospodaření si vybíráme něco, co převážně nízkopříjmovým studentům a důchodcům přineslo víc radosti do života: dostupnější výlety, častější návštěvy příbuzných, snazší dojíždění na brigády. Ze skoro dvou bilionů státních výdajů nás nejvíc dráždí právě těchto pět miliard, nebo je přinejmenším máme v top pětce.
Za druhé, jakmile se pustíme do škrtů, nemůžete si být jistí, že je přečkají starší slevy, protože naše argumenty fungují i proti nim.
Za třetí, až zase příjmy pracujících a celá ekonomika porostou jako v roce 2018, nečekejte od nás, že by díky něčemu podobnému prosperitu pocítili i ti, kteří ještě nebo už nevydělávají.
Za čtvrté, nevnímáme celospolečenský a ekologický přínos dostupné hromadné dopravy. Jsme stranami zavilých automobilistů.
Za páté, tímto vám po tisící připomínáme, že slevy pro 40 % cestujících zvýšil právě Andrej Babiš.
Babišovi to nemusí nahánět voliče. Stačí, že takhle od sebe opoziční politici odhánějí všechny, kteří nejsou napravo od ODS. Když dojdou síly, přispěchají rozumní hospodáři z lidu, kteří v plném vlaku přepočítají důchodce a na sítích vyťukají status určující viníka toho, že musejí stát v chodbičce. A o kolika komentátorech jsme se mimoděk dozvěděli, že jsou velmi pro sociální smír, ale pořád si pod tím představují „přemlouvání báby“. Relevanci „chvilkařů“ odpor ke slevám zrovna nepomohl.
Pomohl zato Andreji Babišovi, a to v míře, kterou před třemi lety možná sám nečekal. Přes všechny jeho tragické i komické výbuchy vypadají preference na konci jeho prvního funkčního období podobně jako na začátku. Spojená pravice míří k bídným 20 % hlasů.
Představitelé Spolu se rádi hlásí k politickému stylu rakouského premiéra Sebastiana Kurze. Jeho kabinet letos mimochodem zavedl výhodnou dotovanou Klimajízdenku na veškerou hromadnou dopravu v Rakousku úplně pro všechny. Samozřejmě s extra slevou pro studenty a důchodce. Petr Fiala, Markéta Pekarová Adamová a Marian Jurečka by mu mohli zajet do Vídně povědět, že se chová jako nezodpovědný populista. On by jim zase mohl na oplátku vysvětlit, jak vyhrát volby s 37,5 procenty.