Hlavní obsah

Komentář: Největší dilema šéfa Applu Tima Cooka

Foto: Ringo Chiu, Shutterstock.com

CEO společnosti Apple Tim Cook.

Nové modely iPhonu sice už mnoho let nikoho nešokují, ale vždy potěší pár novými maličkostmi. A samozřejmě se výborně prodávají. Šéf Applu Tim Cook se tím však ocitá blízko situaci označované jako „inovátorovo dilema“.

Článek

Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.

Představení iPhonu s číslem 13 v názvu připomíná to, co si málokdo uvědomuje. Od poslední zásadní inovace na mobilním trhu uplynulo necelých 15 let. V lednu 2007 představil Steve Jobs v dnes už legendární prezentaci tři novinky, které byly ve skutečnosti jednou revolucí jménem iPhone. Jde o jeden z nejúspěšnějších produktů v historii. Ale znovu připomeňme, že se od té doby v této branži nic zásadnějšího nestalo.

Takhle dlouhou „inovační pauzu“ technologická branže nepamatuje. Ano, jistě je to do určité míry druhá strana mince toho, že byl iPhone tak zásadním a převratným výrobkem. A ano, pravdu by měli i ti, kteří by posčítali všechny ty „kosmetické změny“, které přinesly jednotlivé modely, a došli k tomu, že v parametrech jsou první iPhone a iPhone 13 nesrovnatelně rozdílné telefony. To je pravda. Ale stále mluvíme jen o „kosmetických změnách“.

Byznysově si Apple vede mimořádně dobře, vlastně lépe než za Steva Jobse. Zakladatel firmy dokázal to, co extrovertní vizionáři umí jen málokdy. Vychoval si skvělého nástupce a před svým odchodem ho instaloval do funkce. Dnes je Apple firmou s kapitalizací 2 biliony dolarů, a pokud nedojde k nějakému ekonomickému kolapsu, očekává se, že by v příštím roce mohl dobýt metu 3 bilionů. Tim Cook je výjimečně dobrý CEO, což ostatně doložil čísly v článku Pavel Kasík.

Apple s přesností hodinek (třeba svých iWatch, chcete-li) „doručuje“ každoročně nové modely iPhonu, které sice už mnoho let nikoho nešokují, ale vždycky v zásadě potěší pár novými maličkostmi. A samozřejmě se výborně prodávají (teď zhruba tempem půl milionu kusů denně), jsou srovnatelné s konkurencí, a to ve všech důležitých parametrech. Naopak se jim daří vyhýbat slepým uličkám, do kterých se občas Samsung či ostatní vydají. Prostě dobrá práce.

Ale skoro se zdá, že jde o ukázkový příklad toho, co ve své slavné stejnojmenné knize nazval Clayton Christensen „inovátorovým dilematem“. Velmi zjednodušeně řečeno, úspěšné firmy či instituce se někdy dostanou do problémů paradoxně právě proto, že jejich manažeři dělají všechno dobře. A „dobře“ je v tomto kontextu i to, že se nepouštějí do riskantních kroků, například inovací. Což v oboru, který je na inovacích založen, může vést v dlouhodobém horizontu k jejich pádu.

Christensen formuloval toto dilema už v roce 1995, knížka vyšla o dva roky později. Byla přijata s nadšením a porozuměním, šéfové korporací se z ní však nepoučili. Což lze doložit smutnými příběhy firem jako Nokia či Blackberry, abychom zůstali u těch, které se staly „oběťmi“ právě iPhonu. Ale příklady najdeme i v dalších technologických oborech.

Vedení firmy má vůči akcionářům a investorům povinnost mít co nejlepší výsledky, jenže ty se zveřejňují čtvrtletně. Chybí tu horizont, který by zohlednil investice a úsilí věnované inovacím. Manažeři jsou na tom ještě hůř než politici, kteří mají k dispozici typicky aspoň 4 nebo 5 let.

Jestliže iPhone tvoří asi 50 až 60 procent příjmů firmy (podle toho, jestli jde o čtvrtletí, kdy se začal prodávat nový model, anebo kdy se naopak už čekalo na představení dalšího), chtělo by to velkou odvahu do tohoto fungující stroje na peníze „sáhnout“. A ano, Apple zkouší disrupce i jinde (třeba s iWatch), ale tam mu už zbývá malý prostor.

Fanoušci si hodně slibovali od projektu Apple iCar, ale s odchodem Douga Fielda do Fordu (oznámeném počátkem září) tyto naděje výrazně pohasly. Field byl viceprezident pro „speciální projekty“, ale média tvrdila, že jeho hlavní odpovědností bylo právě auto. Ostatně působil v Tesle, kde měl za sebou vedení vývoje Modelu 3. Do Applu nastoupil v roce 2018.

Jenže naděje, že firma představí „iPhone se čtyřmi koly“ a Teslu odstaví do pozice Nokie (nebo zkrátka něco na ten způsob), jsou dnes minimální. Hlavně proto, že nikdo neví, jak by takové auto mělo vypadat. Ano, nepochybně s elektrickým pohonem a co nejvíc autonomní. Jenže na tuhle disrupci ještě nenazrál čas.

Podobně záhadný a nejistý je projekt chytrých brýlí. Apple je dalším technologickým obrem, po Googlu a teď nedávno Facebooku, který si dělá zuby na tenhle produkt. Jenže to by musel přijít s nějakým opravdu novým a převratným. Podle serveru MacRumors jde o tajný projekt, na kterém pracují stovky zaměstnanců. Ale jestli nějaký výsledek představí v roce 2022, nebo 2025, anebo vůbec někdy, zcela nevíme.

Jedno je jisté: mobilní telefon je v kontextu dnešního světa příliš důležitým produktem, než aby jeho vývoj „skončil“ s iPhonem. Takže se zdá nevyhnutelné, že v relativně blízkém časovém horizontu přijde další revoluce. Souhlasím s analytiky, kteří říkají, že nabídne větší displej a zároveň lepší skladnost. Ale jak konkrétně, nemám nejmenší tušení. Stejně jako jsem neměl před rokem 2007 tušení, jak bude vypadat nový mobilní telefon.

Druhou jistou věcí je, že s tímto telefonem nepřijde Apple.

Doporučované