Článek
Mladík byl převezen do nemocnice se středně těžkým zraněním. Z videa sice ani zdaleka nejde identifikovat, o koho šlo, přesto se dá polemizovat, jestli je správné předmět doličný tragédie zveřejňovat. Může si ho prohlédnout nešťastník, který nehodu ze sta procent zavinil, jeho rodiče, příbuzní, kamarádi, řidič tramvaje… Nikomu z nich by to asi na náladě nepřidalo.
Policejní preventisté nicméně usoudili, že varovat účastníky silničního provozu před nezodpovědným používáním mobilů je důležitější než ohledy na útlocit jednotlivců. A mají k tomu dobré důvody.
Neteční chodci se smartphony – v globální angličtině přezdívaní smombies – se plouží městy, alespoň městy té části světa, kde si lidé mohou nejmodernější elektroniku běžně dovolit. Česko v tom samozřejmě jede taky. Zatím sázíme na osvětu. Ještě jsme neinstalovali dopravní značky „Pozor, chodci s mobilem“, speciální smombícké semafory na zemi (Německo) nebo dokonce smombíkům vyhrazené pěší pruhy (například Čína). Ale na dobré cestě k tomu jsme.
1. dubna se objevila zpráva, že v podchodech vídeňského metra zavádějí oddělené pruhy pro loudavé cestující s mobilem v ruce (případně ještě sluchátky na uších). Uznale jsem nad progresivním nápadem pokýval: Vše pro cestující a jejich pohodlí. Budoucnost je teď! Přišlo mi to úplně adekvátní. Apríl jsem spolkl i s navijákem.
V metru nebo na chodníku jde naštěstí jen o kolize mezi pěšími a pěšími. Možná někomu šlápnete na nohu, na vážnější úraz to nevypadá. Ve smíšeném prostředí, kde se kromě chodců vyskytují i kola, koloběžky a jiná vozítka, už je situace vážnější. A mobil a automobil už jsou nekompatibilní úplně.
Dopravní policie z krajů hlásí rapidní nárůst řidičů přistižených s mobilním telefonem. Moravskoslezský kraj: Za první pololetí 2019 víc jak 7800, kdežto za celý rok 2018 necelých 6900 případů. Policisté mohou na místě udělit maximálně tisíc korun pokuty (a dva trestné body). To je málo.
V květnu se v Klimkovickém tunelu na D1 srazil kamion s autem odtahové služby, řidič náklaďáku nepřežil. Vyšetřovatelé se domnívají, že se nevěnoval řízení, protože hrál na mobilu on-line hry. V kabině našli telefon, na kterém ještě jedna běžela.
Chytré telefony v rukou řidičů – hovory, esemesky, internet, video, hry – jsou úplně jiná písnička než duchem nepřítomní chodci. Ti se nepohybují osmdesátkou a jejich váha se nepočítá na metráky a tuny. (Ovšem jsou země a města, kde i neukázněným smombies hrozí pokuty).
Nevidět to tenhle týden v Praze na vlastní oči, asi bych tomu nevěřil. Ale situace, jaká nastává na exponovaných místech pro pěší, tedy překážení v davu a komplikování provozu smombíky, se vyskytuje i v jízdní dráze. Čekal jsem na přechodu, auto se blížilo pomalu pomaloučku, za ním už se začínala štosovat šňůra. Ne, nešlo o technickou závadu. To obezřetná řidička přizpůsobila rychlost souběžnému kontrolování displeje svého telefonu…
Důsledkem permanentního obcování s mobily nejsou jen vážné nehody, ale i šíření stresu a nervozity. Ve městech musíte být ve střehu zase o něco víc. Bez ohledu na to, jestli chytrý telefon zrovna používáte. Příklad: Když se chystám přejít přes přechod a odhaduju, jestli mě přijíždějící řidič vnímá a zastaví, musím se zajímat i o to, jestli drží nebo nedrží telefon, mžourám do kabiny, jak je na tom, pro jistotu… Přibyl další faktor rizika.
Srovnat se s tím vším se dlouhodobě dá jen jedním způsobem, ať už patříte k šoférům, příležitostným smombies nebo jakékoli jiné skupině. Nepropadat mobilní posedlosti, překonat náruživost. Chcete-li, digitální detox.
Pokud jste tento článek šťastně dočetli na svém mobilním telefonu až sem, děkujeme – a blahopřejeme.