Článek
„Lidé jsou unavení, lidé chtějí klid a ticho. Drtivá většina lidí si zvykla žít v klidné zemi a my jim klidnou zemi musíme vrátit.“
Tak pravil 19. srpna běloruský diktátor Alexandr Lukašenko. A kdybychom nevěděli, že to řekl on a že má na mysli tvrdé potlačování demonstrací, dalo by se to při troše dobré vůle použít i jako krédo českých politických stran před krajskými volbami.
Partaje se totiž v kampani rozhodly tvářit, že koronavirus neexistuje, protože ruší klid a lidé ho mají plné zuby.
Covid-19 je na billboardech tabu. S výjimkami jako je například červená mikina Jana Hamáčka.
Taková úvaha má marketingovou logiku. I u nás jsou „lidé unavení“. I u nás by si přáli „žít v klidné zemi“ minimálně na úrovni klidu před covidem. A politici usoudili, že je potřeba jim takovou iluzi zprostředkovat. Dělat, jako by se nechumelilo a voliči měli úplně stejné starosti jako dřív a jako obvykle.
Ve volbách proto nezdůrazňují žádné virus jsme porazili – porážíme – porazíme. Nechtějí moc připomínat časy naléhavých obav, přísných omezení a úbytku materiální prosperity. Pojďme se, milý voliči, bavit o hezkých věcech. Už definitivně. Hlavně tehdy, pokud jsme u moci my, ve vládě nebo ve krajích.
Průkopníkem přístupu „vracíme klid na práci“ je ANO 2011, které zemi, peroucí se s nevídanou nákazou, ve svých vizuálech líčí jako rozkvetlou zahrádku. To jsou všechny ty zařízené kilometry, opravené miliardy a podpořené kde co.
(Mimochodem, ANO má kliku, že na politickou soutěž se nevztahují pravidla klamavé reklamy tak jako na byznys. Protože kdyby takový super billboard Ukázaná platí nasadila nějaká firma na své výrobky, právníci od konkurence by si ho vychutnali za pět minut.)
Když středočeská hejtmanka Pokorná Jermanová slibuje testy pro seniory zdarma, vypadá to sice jako prima populistický kousek, jenže se vymyká zadání, že koronavirus nehrajeme. Jaké testy? Ono ještě bude potřeba někoho testovat, a asi ne málo, když jsme virus zvládli nejlíp ze všech? To je prostě netaktické, protože to jinými slovy voličům připomíná, že testy ještě budou zatraceně potřebovat a tedy že je čeho se obávat.
Koronavirus nicméně na marketingové předpoklady a načasování voleb ohled nebere. Zjednal si znovu pozornost „tvrdě a nekompromisně“, aniž by se staral, co politici inzerují na billboardech a Faceboocích.
Míříme tak do situace, kdy se smísí předpřipravená volební kampaň s tvrdou realitou. Vedle billboardů Ukázaná platí možná znova vyrostou billboardy Ministerstva zdravotnictví plné vykřičníků a epidemiologických varování. Zbude-li na ně ještě před volbami místo.
Bukolickou náladu, že jsme z toho venku a investujeme a cestujeme šupito presto, kontaminuje tísnivá atmosféra. Jako na jaře. Jen přibudou vyretušované úsměvy politiků na plakátech. Pro voliče půjde o náročnou kombinaci, ale spolu to zvládneme. Skousneme.