Hlavní obsah

Komentář: Babišova úřední maturita inspiruje do budoucna. Potřebujeme změnu

Oldřich Botlík
Matematik, konzultant ve vzdělávání
Foto: Profimedia.cz

Je vlastně jedno, jak to letos dopadne. Zrušení maturity je ovšem nosná myšlenka (ilustrační snímek).

Vláda bude dál odvolávat, co odvolala. Přesto se občas objeví něco překvapivého, co lze dotáhnout daleko za konec jejího funkčního období a pandemie. Například premiérův nápad zrušit letošní maturitu.

Článek

Premiér Babiš navrhl, aby letos bylo vzdělávání v posledních ročnících středních škol ukončeno úředně, tedy bez skládání příslušné zkoušky. Chce to prosadit i přes nesouhlas ministra školství.

O podobě letošní maturity nakonec stejně nerozhodne vláda, ale virus. A je vlastně jedno, jak to dopadne. Zrušení maturity je ovšem velmi nosná myšlenka do budoucna. Dosud žádný premiér nic podobného nenavrhl, a tak si s ní trochu pohrajme. Nastal totiž čas zásadně změnit ukončování středního vzdělávání – covid necovid.

Potřebu změny dobře ilustruje převládající názor, že letos by maturita nebyla fér vůči budoucím zdravotním sestrám a bratrům. Stráví totiž část školního roku výpomocí v nemocnicích a sociálních zařízeních. Jenomže oni tam přece reálně odmaturují! U formální maturity, hlavně v její státní části, jsou znevýhodněni kvůli nesmyslným požadavkům: mají určit třeba druh příslovečného určení nebo najít řešení logaritmické rovnice.

V části, kterou si školy organizují samy, už se studium leckde zakončuje rozumněji. Hlavně na odborných školách mají žáci příležitost předvést, co vyrobili, vyzkoumali, nakreslili, napsali, naprogramovali, natočili…

Obhajují vlastně svou malou diplomku, která nemusí mít listinnou podobu. Záleží na oboru studia a zájmech žáků. Rituál uznání zralosti mladých lidí zůstává zachován, ale probíhá důstojněji než několikrát absolvovaná triáda „losování, chvíli potítko, pak chvíli ústní zkoušení“.

Mnozí žáci se dnes učí hlavně kvůli zkoušce. Jiní proto, že chápou, čím jim mohou osvojené znalosti a dovednosti prospět. Kvůli nesmyslným požadavkům je těch prvních žáků bohužel příliš mnoho. Třeba jedna angličtinářka napsala: „Úřední maturita by znamenala zahodit všechno, co jsme udělali my i ti žáci, kteří na výuku nekašlou a nečekají, že něco dostanou zadarmo.“ Zahodit? Copak její žáci kvůli úřední maturitě angličtinu zapomenou? Co se vlastně v jejích hodinách učí? A jak?

Reforma maturitní zkoušky musí začít zrušením zaškrtávacích testů, protože zásadním způsobem negativně ovlivňují výuku. Představují skvrny, které nelze vyčistit bez porušení podstaty látky. Někdo se pořád mylně domnívá, že v Česku zachraňují vzdělanost. My ale nejsme „worst in covid“ jen kvůli tomu, že jsme pomohli k moci chaotickému populistovi. Ocitli jsme se na chvostu hlavně proto, že příliš mnoho lidí, prokazatelně včetně některých ministrů, nerozumí tomu, co se děje.

Zaškrtli by možná správně, komu je připisována teorie přírodního výběru. Netuší však, proč vlastně dochází ke vzniku nových, nebezpečných mutací viru, s nimiž pořád prohráváme. Odmaturovali z matematiky, ale nechápou, proč je nutné přijímat opatření proti zahlcení nemocnic s nejméně dvoutýdenním předstihem. Ve škole byli nuceni zabývat se pravopisnými nuancemi, ale uvěří kdejakému hoaxu nebo nereálnému slibu. A pravopis stejně neumějí.

Česká maturita získá prestiž, až když se žáci budou učit přiměřeně rozumné a užitečné věci. Spory, za co se má udělovat letos, jsou v kontextu pandemie nesmyslné. To premiér a ministr školství opravdu nemají na práci nic důležitějšího?

Doporučované